Pedagogisten asiakirjojen kirjoittaminen tutkimusten valossa
Räty, L. (2021). Pedagogisten asiakirjojen kirjoittaminen tutkimusten valossa. Kielikukko, 41(3), 23-25.
Published in
KielikukkoAuthors
Date
2021Copyright
© Finra ry, 2021
Jo vuosikymmenien ajan opettajat ovat sekä Suomessa että kansainvälisesti kritisoineet, että paperityöt vievät liikaa aikaa muilta tehtäviltä (esim. Gallagher & Desimone 1995; Huefner 2000; Kokko, Pesonen, Polet, Kontu, Ojala & Pirttimaa 2014; OAJ 2017). Toimin erityisluokanopettajana kehitysvammaisten oppilaiden opetuksessa ja huomaan usein itsekin ajattelevani samansuuntaisesti, sillä vuosittain laatimani kahdeksan oppilaan pedagogiset selviykset, hojksit, lausunnot ja todistukset ovat tulostettuna yhteensä noin 130 sivua. Varsinkin eri vuosiluokilla opiskelevien yläkouluikäisten jopa 17 oppiaineen yksilöllistettyjen tavoitteiden suunnittelu vie aikaa, Laaja-alaisilla erityisopettajilla ja aineenopettajilla haasteena on dokumenttien massiivisuuden sijaan taas niiden suuri määrä.
Publisher
Finra ryISSN Search the Publication Forum
0780-0940Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/100867582
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista
Pelander, Irene (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien näkemyksiä pedagogisten asiakirjojen merkityksestä luokanopettajalle, oppilaalle ja oppilaan huoltajalle. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia haasteita luokanopettajat ... -
Ennakoimattomasti purkautuneet perhehoidon sijoitukset lastensuojelun asiakirjojen valossa
Lyyra, Marjo (2017)Tutkimuskysymyksenäni on, minkälaisia syitä lastensuojelun asiakirjoissa esitetään perhesijoitusten katkeamiselle ja miten niitä perustellaan? Minua kiinnostaa mitä lastensuojelun asiakirjat kertovat sijoituksen purkautumisen ... -
Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa
Salo, Sanni; Savijoki, Henriikka (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia rooleistaan sekä yhteistyöstä kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä haasteita opettajat ... -
Kodály-menetelmän 3 - 5-vuotiaiden musiikkikasvatus tutkimusten valossa
Lehto, Marita (1992) -
Taiteen alkuperä Hirnin ja Okkosen tutkimusten valossa
Huhtamäki, Ulla (1978)