”Tää koko APO on ollu kyl särö” : opiskelijoiden kokemuksia Covid-19-pandemian aikana toteutuneesta aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksesta
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkasteltu opiskelijoiden kokemuksia Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksesta Covid-19-pandemiaa hillitsevien toimenpiteiden aikana v. 2020–2021. Maailmaa koetellut pandemia rajoitustoimenpiteineen vauhditti myös yliopistomaailmassa etäopetuksen haltuunottoa niin opiskelijoiden kuin opetushenkilökunnankin kohdalla. Kokemukselliseen oppimiseen perustuvia aikuiskouluttajan pedagogisia opintoja (APO) ei aiemmin ollut järjestetty etätoteutuksena.
Tämän tutkielman aineisto on kerätty aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksen opiskelijoilta keväällä 2021. Aineisto koostuu kahdeksasta fokusryhmähaastattelusta. Tutkielman metodologisena viitekehyksenä on tulkitseva fenomenologinen analyysi IPA (interpretative phenomenological analysis), jonka avulla voidaan lähestyä kokemuksia subjektiivisten merkityksenantojen näkökulmasta.
Aineiston analyysissä voitiin erottaa neljä kattoteemaa: 1. Hämmennyksestä oivallukseen 2. Opiskelun ja muun elämän yhteensovittaminen 3. Yhteisöllisyys opinnoissa ja 4. Omakohtaistuminen. Etäopetukseen siirtyminen ennakkoluuloineen vaihtui opintojen aikana oivalluksiin omasta oppimisesta. Etäopiskelun haasteet ja mahdollisuudet sekä pandemia-ajan poikkeusolot tulivat opiskelijoiden kokemuksissa esille. Etätoteutus haastoi kokemukselliseen oppimiseen pohjautuvat opinnot tarjoten opiskelijoille etäajasta johtuvia särökokemuksia. Etäopetuksesta voitiin löytää sekä mahdollisuuksia että haasteita vuorovaikutukselle ja oppimiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
Rouhunkoski, Iina (2024)Tämän aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan etätoteutusta didaktinen kolmio viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytin laajennettua ... -
Opiskelijoiden kokemuksia kemian opiskelusta koronakevään aikana
Valto, Piia; Lahtinen, Tanja (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2021)Koronapandemia sulki korkeakoulut keväällä 2020 hyvin nopealla aikataululla. Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella siirryttiin etäopiskelujaksolle ja tehtiin nopea digiloikka etäopiskelun mahdollistamiseksi. Opiskelijoiden ... -
’’Se oli oikeesti tosi ihana yllätys siinä vaiheessa, kun huomas, että onkin oma oppimisryhmä siinä’’ : APO-opiskelijoiden kokemuksia oppimisryhmästä etätoteutuksessa
Ruoppa, Liisa (2023)Tämän pro-gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin (APO) osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia oppimisryhmätyöskentelystä etätoteutuksessa. Tutkimuksen ... -
Case: koronan aiheuttaman etäopetuksen vaikutukset opiskelijoiden kokemukseen hyvinvoinnista ammatillisessa koulutuksessa
Heinonen, Tuomas (2021)Koronapandemia aiheutti pitkän etäopetusjakson ammatillisessa koulutuksessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden opintojen sujumista ja opiskelijoiden hyvinvointia tapaustutkimuksella maaliskuussa 2021 yli ... -
Minustako maisteri? : maisteriklinikka tietotekniikan opiskelijoiden ohjauksen tehostamisessa
Neittaanmäki, Pekka; Kankaanranta, Marja; Neittaanmäki, Reeta (Koulutuksen tutkimuslaitos : Agora Center, 2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.