University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pelander, Irene
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien näkemyksiä pedagogisten asiakirjojen merkityksestä luokanopettajalle, oppilaalle ja oppilaan huoltajalle. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia haasteita luokanopettajat näkivät oppimisen tuen kirjaamisessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto koostui kuudesta luokanopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat näkivät pedagogisten asiakirjojen selkeyttävän luokanopettajalle oppilaan tukitoimia ja toimivan apuna yhteistyössä eri tahojen kanssa. Oppilaalle asiakirjojen nähtiin tuovan mukanaan oikeuksia, kuten tukiresursseja. Oppilaan huoltajalle asiakirjojen nähtiin selkeyttävän koulun toimintaa ja tuovan varmuutta siitä, että oppilas saa tukea. Huoltajat olivat osallisina pedagogisten asiakirjojen laadinnassa, ja oppilaiden kohdalla osallisuus oli vaihtelevaa. Luokanopettajat kokivat keskeisiksi oppimisen tuen kirjaamiseen liittyviksi haasteiksi puutteet tuen resursoinnissa sekä epäselvyydet ja puutteet pedagogisten asiakirjojen lomakkeissa. Tulosten mukaan kouluilla saattaisi olla tarvetta tarkastella oppimisen ja koulunkäynnin tuen resursointia entistä tarkemmin. Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että kolmiportaisen tuen pedagogisia asiakirjoja tulisi yksinkertaistaa ja selkeyttää. Lisäksi pedagogisten asiakirjojen lomakkeiden täyttämiseen tulisi perehdyttää niin koulussa työskenteleviä luokanopettajia kuin myös opettajaksi opiskelevia, sillä se on olennainen luokanopettajan työtehtävä. ...
Keywords
pedagogiset asiakirjat tuen kirjaaminen dokumentointi kolmiportainen tuki luokanopettajat perusopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911295064

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23417]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa 

    Salo, Sanni; Savijoki, Henriikka (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia rooleistaan sekä yhteistyöstä kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä haasteita opettajat ...
  • Oppimisen arvioinnin kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 5–9 kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Värtö, Oskari (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppimisen arviointia kuvataan 5.–9. luokilla opiskelevien oppilaiden kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui vuosina 2015–2019 kerätyistä kolmiportaisen ...
  • Dokumentointimenetelmät, sisällön jäsentyminen ja asiakaskeskeisyys fysioterapiadokumenteissa 

    Pukki, Anu (2004)
  • Sosiaalityön dokumentoinnin vaikutukset työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta 

    Tuominen, Noora (2020)
    Tämän kirjallisuuteen perustuvan tutkielman tarkoituksena on tarkastella sosiaalityön dokumentoinnin vaikutuksia työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta. Dokumentointi on sosiaalialan ammattilaisten lakisääteinen ...
  • Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Vehviläinen, Heidi (2017)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen asiakirjojen välisiä eroja. Tarkoituksena oli tutkia, mitä eroja näiden kahden tuen portaan asiakirjojen välillä on puheen ja kielen häiriöihin liittyen oppilaan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre