Aineenopettajien näkökulmia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaamisen osoittamisen keinoihin ja pedagogisten asiakirjojen hyödyntämiseen
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa aineenopettajien käyttämistä osaamisen osoittamisen keinoista sekä pedagogisten asiakirjojen hyödyntämisestä, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppiainekohtaista taitotasoa mitattaessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jonka aineiston kerättiin kuudelta (6) yläkoulun aineenopettajalta, kahdesta eri pääkaupunkiseudun yläkoulusta. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla, joissa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluiden pääteemoina olivat yläkoulun aineenopettajien näkemykset maahanmuuttajataustaisen oppilaiden keinoista osoittaa osaamistaan, sekä heidän keinoistaan hyödyntää pedagogisia asiakirjoja näitä keinoja suunnitellessaan. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen mukaan yläkoulun aineenopettajat käyttivät maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaamista mitattaessa sekä perinteisiä, että laadullisia keinoja. Pedagogisten asiakirjojen laadinnassa ei juurikaan hyödynnetty aineen-
opettajia, minkä takia heidän tuntemuksensa asiakirjoja koskien oli puutteellista. Suurin osa opettajista hyödynsikin pedagogisia asiakirjoja pääosin ulkopuolisen paineen aktivoimana.
Tutkimuksessa selvisi, että työskentelyn haasteiksi koettiin maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrän kasvu, riittämättömät resurssit ja ajan puute. Toisaalta aineenopettajien kouluttaminen pedagogisten apuvälineiden hyödyntämiseen, maahanmuuttajaoppilaiden kohtaamiseen ja muuttuvan yhteiskunnan luomien haasteiden kohtaamiseen nähtiin vähäisenä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pedagogisten asiakirjojen kirjoittaminen tutkimusten valossa
Räty, Lauri (Finra ry, 2021)Jo vuosikymmenien ajan opettajat ovat sekä Suomessa että kansainvälisesti kritisoineet, että paperityöt vievät liikaa aikaa muilta tehtäviltä (esim. Gallagher & Desimone 1995; Huefner 2000; Kokko, Pesonen, Polet, Kontu, ... -
Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta
Ranta, Susanna (2015)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti. Oppimistuloksissa on jo havaittavissa eroja ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajien sekä muiden oppilaiden välillä. Yksi selitys ... -
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden inklusiivinen valmistava opetus
Pasula, Sari (2019)Pro gradu -tutkielmassa tarkestellaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden inklusiivista valmistavaa opetusta. Teoriataustassa on koottu yleistä tietoa inklusiivisesta kasvatuksesta ja opetuksesta sekä monikulttuurisesta ... -
Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista
Pelander, Irene (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien näkemyksiä pedagogisten asiakirjojen merkityksestä luokanopettajalle, oppilaalle ja oppilaan huoltajalle. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia haasteita luokanopettajat ... -
Huoltajien näkökulma maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oman äidinkielen opetukseen
Rönkkö, Janika (2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.