Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta
A1-kielen opetus on varhennettu alkamaan jo ensimmäiseltä vuosiluokalta aiemman kolmannen luokan sijaan. Viimeistään tammikuusta 2020 alkaen englannin kieltä on voinut opiskella jo peruskoulun ensimmäisellä vuosiluokalla. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella, miten luokanopettajat kokevat varhennetun englannin opetuksen. Lisäksi on haluttu selvittää heidän hyödyntämiään opetusmenetelmiä varhennetun englannin osalta.
Tutkielma noudattaa laadullista tutkimusotetta ja sen aineisto on kerätty kyselylomakkeella maaliskuussa 2022. Lomakkeeseen ovat vastanneet 20 luokanopettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet varhennettua englantia alkuopetuksen oppilaille. Aineiston analysoinnissa on hyödynnetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Opettajien hyödyntämät opetusmenetelmät voidaan jakaa oppimisympäristöön liittyviin, ikätasoisiin sekä oppilaslähtöisiin opetusmenetelmiin. Kaiken toiminnan ja suunnittelun keskiössä ovat oppilaat, joiden yksilölliset piirteet otetaan huomioon toiminnassa. Suullisten sekä toiminnallisten työtapojen rooli korostui. Tämä tukee myös aiempia tutkimustuloksia. Motivaation rooli nähtiin keskeisenä opetuksen suunnittelun ja toteutuksen kannalta niin opetusmenetelmien kuin opettajien kokemustenkin kohdalla. Opettajien kokemukset voitiin jakaa haastaviin sekä myönteisiin. Haasteet jakautuivat pedagogisiin sekä käytännön haasteisiin. Ammattitaito, ikätasoinen pedagogiikka, motivaatio sekä yhteistyö puolestaan kuvasivat opettajien myönteisiä kokemuksia.
Pedagogiikan kehittäminen kirjattoman suunnittelun ja jokaista oppilasta tukevan sekä motivoivan toiminnan kannalta koettiin tärkeänä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
Pesonen, Päivikki (2020)Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ... -
Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ... -
Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa
Lilja, Sari (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin alkuopetuksen luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetun kielen opettajina. Tarkoituksena on selvittää mitä laadukkaalta kielenopetukselta edellytetään ja ... -
Varhemmin helposti : luokanopettajien käytännön ideoita kieltenopetuksen varhentamiseen
Kangasvieri, Tea; Moate, Josephine (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Tässä artikkelissa käsitellään luokanopettajien luovia ratkaisuja englannin kielen varhentamisessa alakoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla. Luokanopettajilta kerättiin raportteja kevään 2018 aikana heidän ... -
Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
Kärjä, Essi (2020)Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.