Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin alkuopetuksen luokanopettajien käsityksiä
omasta asiantuntijuudestaan varhennetun kielen opettajina. Tarkoituksena on
selvittää mitä laadukkaalta kielenopetukselta edellytetään ja millainen ylipäänsä
on varhennetun kielenkasvatuksen asiantuntija. Kuvaan aihetta luokanopettajien käsitysten pohjalta.
Haastattelin tutkimustani varten alkuopetuksessa työskenteleviä luokanopettajia, joilla oli vuosien kokemus alkuopetuksesta, mutta ei kielenopettajan pätevyyttä. Haastattelu rakentui etukäteen valittujen teemojen ympärille,
joita olivat luokanopettajien käsitykset varhennetusta kielenopetuksesta, heidän
käsitykset omasta osaamisestaan ja ajatukset liittyen omaan työhönsä opettajana.
Haastatteluissa tulivat esille monet keskeiset laadukkaaseen varhennettuun kielenopetukseen liittyvät piirteet. Näitä olivat ikään sopivien pedagogisten
menetelmien hyödyntäminen, ikätasoiset tavoitteet ja oppijoiden motivaation
merkitys. Toisaalta huolina ja haasteina nähtiin mm. lasten kuormittuminen, ohjeiden ja opetusmateriaalien puute sekä opettajien kasvava työn määrä. Keskeiset
keinot kehittää omaa asiantuntijuuttaan olivat verkostoituminen ja moniammatillisuus.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajan käsitykset vastasivat pääosin yleisiä käsityksiä laadukkaasta kielenopetuksesta. Kun opettajille annetaan selkeät
tavoitteet, sekä heille koulutetaan niihin soveltuvat menetelmät, voidaan tavoitteet saavuttaa. On kuitenkin tiedostettava, että asiantuntijuus on koko uran kestävä muutosprossessi, joka edellyttää opettajilta motivaatiota toimia ja kehittyä
varhennetun kielikasvatuksen asiantuntijoina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta
Kostiainen, Emilia (2022)A1-kielen opetus on varhennettu alkamaan jo ensimmäiseltä vuosiluokalta aiemman kolmannen luokan sijaan. Viimeistään tammikuusta 2020 alkaen englannin kieltä on voinut opiskella jo peruskoulun ensimmäisellä vuosiluokalla. ... -
Varhemmin helposti : luokanopettajien käytännön ideoita kieltenopetuksen varhentamiseen
Kangasvieri, Tea; Moate, Josephine (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Tässä artikkelissa käsitellään luokanopettajien luovia ratkaisuja englannin kielen varhentamisessa alakoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla. Luokanopettajilta kerättiin raportteja kevään 2018 aikana heidän ... -
Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ... -
Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
Pesonen, Päivikki (2020)Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ... -
Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina
Heilimo, Tomi (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on varhennetusta kieltenopetuksesta. Tämän pääkysymyksen avulla pyrin löytämään vastauksen toiseen kysymykseen, joka on: Mitä havaintoja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.