University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus

Thumbnail
View/Open
511.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pesonen, Päivikki
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla, esikoululaisilla ja esikoululaisten vanhemmilla on varhennettua englannin kielen opetusta kohtaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimuksessa haastateltiin luokanopettajia (n=2), esikoululaisia (n=2), ja esikoululaisten vanhempia (n=2). Kolmen haastatteluryhmän avulla haluttiin saavuttaa aineistotriangulaatio. Haastattelut toteutettiin avoimina yksilöhaastatteluina, jotka nauhoitettiin, litteroitiin, ja analysoitiin fenomenografisin menetelmin. Varhennetun englannin alkaminen koettiin mukavana asiana. Lasten valmiuksia ja jaksamista pohdittiin. Englannin kieli koettiin tärkeäksi, ja sen varhentaminen todettiin aiheelliseksi. Toiminnallisuutta kaivattiin sekä opetusmateriaaleilta että opetukselta. Keskeisenä sisältönä nousivat suulliset taidot, laulut, leikit ja pelit. Varhennetun englannin kielen opettajalta toivottiin kiinnostusta englannin kielen opetukseen, ja alkuopetuksen osaamista. ...
Keywords
varhennettu englannin kielen opetus kielen varhentaminen vieraan kielen oppiminen käsitykset opetus kieltenopetus luokanopettajat englannin kieli kielen oppiminen alkuopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006013605

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta 

    Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ...
  • Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina 

    Heilimo, Tomi (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on varhennetusta kieltenopetuksesta. Tämän pääkysymyksen avulla pyrin löytämään vastauksen toiseen kysymykseen, joka on: Mitä havaintoja ...
  • Vuosi kärkihanketta takana 

    Inha, Karoliina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)
    Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmassa asetetaan tavoitteeksi Suomi maana, jossa tekee mieli oppia koko ajan uutta. Osana hallituksen Uusi peruskoulu -ohjelmaa käynnistettiin kokeilu-, kehittämis- ja innovaatioto ...
  • Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana. 

    Linna, Sanna (2018)
    A1-kielen opetus varhennetaan Suomessa alkamaan 1. luokan keväällä vuoden 2020 alusta lähtien. Tämän tutkielman kohteena on varhennetun kielen opettajille suunnattu the Early Bird Gets the Word -täydennyskoulutus. Tavoitteena ...
  • Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa 

    Lyytinen, Hannamari; Tarvainen, Heidi (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre