dc.contributor.author | Kostiainen, Emilia | |
dc.date.accessioned | 2022-06-03T10:54:11Z | |
dc.date.available | 2022-06-03T10:54:11Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81466 | |
dc.description.abstract | A1-kielen opetus on varhennettu alkamaan jo ensimmäiseltä vuosiluokalta aiemman kolmannen luokan sijaan. Viimeistään tammikuusta 2020 alkaen englannin kieltä on voinut opiskella jo peruskoulun ensimmäisellä vuosiluokalla. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella, miten luokanopettajat kokevat varhennetun englannin opetuksen. Lisäksi on haluttu selvittää heidän hyödyntämiään opetusmenetelmiä varhennetun englannin osalta.
Tutkielma noudattaa laadullista tutkimusotetta ja sen aineisto on kerätty kyselylomakkeella maaliskuussa 2022. Lomakkeeseen ovat vastanneet 20 luokanopettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet varhennettua englantia alkuopetuksen oppilaille. Aineiston analysoinnissa on hyödynnetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Opettajien hyödyntämät opetusmenetelmät voidaan jakaa oppimisympäristöön liittyviin, ikätasoisiin sekä oppilaslähtöisiin opetusmenetelmiin. Kaiken toiminnan ja suunnittelun keskiössä ovat oppilaat, joiden yksilölliset piirteet otetaan huomioon toiminnassa. Suullisten sekä toiminnallisten työtapojen rooli korostui. Tämä tukee myös aiempia tutkimustuloksia. Motivaation rooli nähtiin keskeisenä opetuksen suunnittelun ja toteutuksen kannalta niin opetusmenetelmien kuin opettajien kokemustenkin kohdalla. Opettajien kokemukset voitiin jakaa haastaviin sekä myönteisiin. Haasteet jakautuivat pedagogisiin sekä käytännön haasteisiin. Ammattitaito, ikätasoinen pedagogiikka, motivaatio sekä yhteistyö puolestaan kuvasivat opettajien myönteisiä kokemuksia.
Pedagogiikan kehittäminen kirjattoman suunnittelun ja jokaista oppilasta tukevan sekä motivoivan toiminnan kannalta koettiin tärkeänä. | fi |
dc.format.extent | 90 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | varhennettu englannin kielen opetus | |
dc.title | Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206033084 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kielikasvatus | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |