Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKostiainen, Emilia
dc.date.accessioned2022-06-03T10:54:11Z
dc.date.available2022-06-03T10:54:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81466
dc.description.abstractA1-kielen opetus on varhennettu alkamaan jo ensimmäiseltä vuosiluokalta aiemman kolmannen luokan sijaan. Viimeistään tammikuusta 2020 alkaen englannin kieltä on voinut opiskella jo peruskoulun ensimmäisellä vuosiluokalla. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella, miten luokanopettajat kokevat varhennetun englannin opetuksen. Lisäksi on haluttu selvittää heidän hyödyntämiään opetusmenetelmiä varhennetun englannin osalta. Tutkielma noudattaa laadullista tutkimusotetta ja sen aineisto on kerätty kyselylomakkeella maaliskuussa 2022. Lomakkeeseen ovat vastanneet 20 luokanopettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet varhennettua englantia alkuopetuksen oppilaille. Aineiston analysoinnissa on hyödynnetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Opettajien hyödyntämät opetusmenetelmät voidaan jakaa oppimisympäristöön liittyviin, ikätasoisiin sekä oppilaslähtöisiin opetusmenetelmiin. Kaiken toiminnan ja suunnittelun keskiössä ovat oppilaat, joiden yksilölliset piirteet otetaan huomioon toiminnassa. Suullisten sekä toiminnallisten työtapojen rooli korostui. Tämä tukee myös aiempia tutkimustuloksia. Motivaation rooli nähtiin keskeisenä opetuksen suunnittelun ja toteutuksen kannalta niin opetusmenetelmien kuin opettajien kokemustenkin kohdalla. Opettajien kokemukset voitiin jakaa haastaviin sekä myönteisiin. Haasteet jakautuivat pedagogisiin sekä käytännön haasteisiin. Ammattitaito, ikätasoinen pedagogiikka, motivaatio sekä yhteistyö puolestaan kuvasivat opettajien myönteisiä kokemuksia. Pedagogiikan kehittäminen kirjattoman suunnittelun ja jokaista oppilasta tukevan sekä motivoivan toiminnan kannalta koettiin tärkeänä.fi
dc.format.extent90
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervarhennettu englannin kielen opetus
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206033084
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokielikasvatus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot