Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ja miten ne opettajien käsitysten mukaan toimivat. Tutkimus selvittää myös varhennetun kielen opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä haasteita. Pro gradu - tutkielmamme on fenomenografinen tutkimus, johon aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta (6) luokanopettajaa. Teemahaastattelut on toteutettu touko- kesäkuussa 2020. Aineistoa on tulkittu fenomenografisen analyysin mukaisesti. Teoriaosuudessa paneudumme kielten oppimisen yhteiskunnallisiin vaikutuksiin, opetussuunnitelman lähtökohtiin sekä kielen oppimiseen ja siihen liittyviin teorioihin. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajat suhtautuvat varhennetun kielen opettamiseen myönteisesti ja he kokevat sen merkitykselliseksi. Englannin opiskelu on luonnollinen osa jokapäiväistä kouluarkea ja oppiminen tapahtuu toiminnallisesti pelien, leikkien ja laulujen avulla. Ensimmäisen luokan oppilaat ovat innostuneita ja motivoituneita uuden kielen oppimiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29523]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
Lyytinen, Hannamari; Tarvainen, Heidi (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun ... -
Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina
Heilimo, Tomi (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on varhennetusta kieltenopetuksesta. Tämän pääkysymyksen avulla pyrin löytämään vastauksen toiseen kysymykseen, joka on: Mitä havaintoja ... -
Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
Pesonen, Päivikki (2020)Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ... -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ...