University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kostiainen, Emilia
Date
2022
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
A1-kielen opetus on varhennettu alkamaan jo ensimmäiseltä vuosiluokalta aiemman kolmannen luokan sijaan. Viimeistään tammikuusta 2020 alkaen englannin kieltä on voinut opiskella jo peruskoulun ensimmäisellä vuosiluokalla. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella, miten luokanopettajat kokevat varhennetun englannin opetuksen. Lisäksi on haluttu selvittää heidän hyödyntämiään opetusmenetelmiä varhennetun englannin osalta. Tutkielma noudattaa laadullista tutkimusotetta ja sen aineisto on kerätty kyselylomakkeella maaliskuussa 2022. Lomakkeeseen ovat vastanneet 20 luokanopettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet varhennettua englantia alkuopetuksen oppilaille. Aineiston analysoinnissa on hyödynnetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Opettajien hyödyntämät opetusmenetelmät voidaan jakaa oppimisympäristöön liittyviin, ikätasoisiin sekä oppilaslähtöisiin opetusmenetelmiin. Kaiken toiminnan ja suunnittelun keskiössä ovat oppilaat, joiden yksilölliset piirteet otetaan huomioon toiminnassa. Suullisten sekä toiminnallisten työtapojen rooli korostui. Tämä tukee myös aiempia tutkimustuloksia. Motivaation rooli nähtiin keskeisenä opetuksen suunnittelun ja toteutuksen kannalta niin opetusmenetelmien kuin opettajien kokemustenkin kohdalla. Opettajien kokemukset voitiin jakaa haastaviin sekä myönteisiin. Haasteet jakautuivat pedagogisiin sekä käytännön haasteisiin. Ammattitaito, ikätasoinen pedagogiikka, motivaatio sekä yhteistyö puolestaan kuvasivat opettajien myönteisiä kokemuksia. Pedagogiikan kehittäminen kirjattoman suunnittelun ja jokaista oppilasta tukevan sekä motivoivan toiminnan kannalta koettiin tärkeänä. ...
Keywords
varhennettu englannin kielen opetus kielikasvatus alkuopetus opetusmenetelmät englannin kieli luokanopettajat kieltenopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206033084

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25541]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus 

    Pesonen, Päivikki (2020)
    Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ...
  • Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta 

    Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ...
  • Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa 

    Lilja, Sari (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin alkuopetuksen luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetun kielen opettajina. Tarkoituksena on selvittää mitä laadukkaalta kielenopetukselta edellytetään ja ...
  • Varhemmin helposti : luokanopettajien käytännön ideoita kieltenopetuksen varhentamiseen 

    Kangasvieri, Tea; Moate, Josephine (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)
    Tässä artikkelissa käsitellään luokanopettajien luovia ratkaisuja englannin kielen varhentamisessa alakoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla. Luokanopettajilta kerättiin raportteja kevään 2018 aikana heidän ...
  • Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences 

    Kärjä, Essi (2020)
    Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre