Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorKämäräinen, Heini
dc.date.accessioned2022-05-27T07:04:44Z
dc.date.available2022-05-27T07:04:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81303
dc.description.abstractKieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, joita lapset ja nuoret kohtaavat arjessa. Nykyään suomalaiset lapset ja nuoret viestivät paljon englannin kielellä digitaalisissa ympäristöissä, joissa kieli on kovin erilaista verrattuna luokkahuoneessa käytettävään kieleen. Tämän myötä on herännyt kysymys siitä, kuinka relevanttia kieliopin opettaminen todellisuudessa on, jos standardin kielen mukainen kielioppi kuitenkin jätetään huomiotta arjen kommunikaatiossa. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin nettikyselynä, johon osallistui 16 opiskelijaa eräästä suomalaisesta lukiosta. Kyselyllä pyrittiin kartoittamaan opiskelijoiden näkemyksiä siitä, millaista on sekä internetissä että luokkahuoneessa käytettävä englanti ja millaisena opiskelijat kokevat nykyisen kieliopin opetuksen koulussa. Suuri osa opiskelijoiden kokemuksista kielenkäytöstä internetissä liittyi sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoilla on varsin selkeä kuva siitä, että internetin englanti ja luokkahuoneen englanti ovat erilaisia keskenään. Tuloksista oli nähtävissä samankaltaisia internetin englannin piirteitä kuin aikaisemmissa tutkimuksissa on löydetty. Lisäksi selvisi, että opiskelijat kokevat kieliopin opetuksen suhteellisen yksitoikkoisena ja jopa pitkäveteisenä, vaikkakin tärkeänä osana kieltenopetusta. Samalla esiin nousi toiveita uusista tavoista opettaa kielioppia.fi
dc.format.extent35
dc.language.isoen
dc.subject.otherInternet English
dc.subject.othergrammar instruction
dc.title"[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205272926
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokielioppi
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysokielenkäyttö
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysogrammar
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysouse of language


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot