Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, jolla on myös havaittu olevan positiivisia vaikutuksia englannin kielen oppimiseen niiden motivoivan ja merkityksellisen luonteen ansiosta (esim. Chik 2020, Reinhardt 2018).
Tämä tutkimus keskittyy selvittämään millaisena suomalaiset lukioikäiset nuoret kokevat yhteyden pelaamisen ja englannin kielen oppimisen välillä ja millaisia kieleen liittyviä taitoja pelien avulla opitaan. Tutkimus pyrkii myös selvittämään miten miesten ja naisten koetut pelaamisen hyödyt eroavat toisistaan.
Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisena kyselynä ja siihen osallistui 87 opiskelijaa, joista 52 oli naisia ja 32 miehiä. Tulokset taulukoitiin sukupuolen ja annettujen pelaamistietojen perusteella. Selvä enemmistö kaikista vastaajista koki, että pelaamisesta on hyötyä englannin kielen oppimiselle. Miehet kokivat saaneensa peleistä enemmän hyötyä kuin naiset, joka selittynee miesten aktiivisemmalla pelaamisella. Tulosten perusteella peleistä opitaan monenlaisia kielellisiä taitoja, joista yleisimmät ovat sanasto, luetun ymmärtäminen, murteet ja sanonnat.
Digitaalisten pelien pelaaminen koettiin olevan hyödyllistä kielenoppimisen kannalta, joten aihealuetta tulisi tutkia lisää. Digitaalisia pelejä tulisi pyrkiä hyödyntämään oppimateriaalina sen oppimispotentiaalin vuoksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Secondary school students' views of video games' effect on language learning
Autio, Petri (2018)Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen ... -
Upper-secondary school students' use of, motivations for and perceptions of Finnish-English code-switching in northern and southern Finland
Ollila, Saana (2013)Englannin asema muun muassa kaupan, tutkimuksen ja koulutuksen kielenä on Suomessa viime vuosikymmeninä vahvistunut entisestään. Englanti näkyy entistä vahvemmin myös suomalaisten jokapäiväisessä elämässä ja kielessä, ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.