dc.contributor.advisor | Tergujeff, Elina | |
dc.contributor.author | Kämäräinen, Heini | |
dc.date.accessioned | 2022-05-27T07:04:44Z | |
dc.date.available | 2022-05-27T07:04:44Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81303 | |
dc.description.abstract | Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat
pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään
yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, joita lapset ja nuoret kohtaavat arjessa. Nykyään
suomalaiset lapset ja nuoret viestivät paljon englannin kielellä digitaalisissa ympäristöissä,
joissa kieli on kovin erilaista verrattuna luokkahuoneessa käytettävään kieleen. Tämän myötä on
herännyt kysymys siitä, kuinka relevanttia kieliopin opettaminen todellisuudessa on, jos
standardin kielen mukainen kielioppi kuitenkin jätetään huomiotta arjen kommunikaatiossa.
Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin nettikyselynä, johon osallistui 16 opiskelijaa eräästä
suomalaisesta lukiosta. Kyselyllä pyrittiin kartoittamaan opiskelijoiden näkemyksiä siitä,
millaista on sekä internetissä että luokkahuoneessa käytettävä englanti ja millaisena opiskelijat
kokevat nykyisen kieliopin opetuksen koulussa.
Suuri osa opiskelijoiden kokemuksista kielenkäytöstä internetissä liittyi sosiaaliseen mediaan.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoilla on varsin selkeä kuva siitä, että internetin
englanti ja luokkahuoneen englanti ovat erilaisia keskenään. Tuloksista oli nähtävissä
samankaltaisia internetin englannin piirteitä kuin aikaisemmissa tutkimuksissa on löydetty.
Lisäksi selvisi, että opiskelijat kokevat kieliopin opetuksen suhteellisen yksitoikkoisena ja jopa
pitkäveteisenä, vaikkakin tärkeänä osana kieltenopetusta. Samalla esiin nousi toiveita uusista
tavoista opettaa kielioppia. | fi |
dc.format.extent | 35 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | Internet English | |
dc.subject.other | grammar instruction | |
dc.title | "[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205272926 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kielioppi | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | Internet | |
dc.subject.yso | kielenkäyttö | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | grammar | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | Internet | |
dc.subject.yso | use of language | |