Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8
Kuullun ymmärtäminen on tärkeä osa vieraan kielen oppimista sekä arkipäiväistä kommunikaatiota. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kuullun ymmärtämisen tehtäviä kahdessa digitaalisessa oppikirjassa olevat tehtävät ovat teksti- ja tehtävätyypiltään. Tutkimuksessa käytetyt digikirjat ovat saksan oppiaineelle suunnatut Magazin.de 7 ja Magazin.de 8 ja oppikirjoja käytetään B2- ja B3-kielten opetuksessa. Tutkielmassa selvitetään myös, millaisia auditiivisia taitoja kuullun ymmärtämisen tehtävät edistävät ja vaativat sekä millä tavoin tehtävissä on huomioitu eurooppalaisen viitekehyksen ja lukion opetussuunnitelman asettamat vaatimukset.
Tutkimuksen teoria pohjautuu kuullun ymmärtämisen kannalta oleellisiin käsitteisiin: aluksi määritellään varsinainen käsite, kuullun ymmärtäminen, jonka jälkeen määritellään kuullun ymmärtämisen merkitys vieraiden kielten opetuksessa sekä käydään läpi, mitä auditiivisiin taitoihin liittyy. Teoriaosan lopussa esitellään vielä eurooppalainen viitekehys sekä lukion opetussuunnitelma, joiden määrittelyn perustana toimivat B2- sekä B3-kielet. Viimeisenä esitellään digitaaliset oppimateriaalit opetusvälineinä ja käydään läpi suurimmat erot digitaalisten ja ei-digitaalisten oppimateriaalien välillä. Tutkimus on oppikirja-analyysi, joka toteutetaan hyödyntäen sekä kvantitatiivista analyysiä että kvalitatiivista sisällönanalyysiä.
Kuullun ymmärtämisen tehtävät laskettiin ja jaoteltiin tekstilajin perusteella. Jaottelun jälkeen neljä yleisimmin oppikirjoissa esiintyvää tekstilajia valittiin tarkempaan analyysiin: kertomukset ja tiedotukset, sanelut, videot sekä haastattelut. Tutkimuksessa selvisi myös, että tehtävät jakautuvat kahden-toista eri tehtävätyypin kesken, joiden osuudet on myös esitelty analyysiosassa. Tehtävät vaativat erilaisia auditiivisia taitoja, jotka ovat yhteydessä teoriaosassa esiteltäviin erilaisiin kuuntelutyyleihin sekä metodeihin, joita oppijat voivat opettajan avustuksella hyödyntää kuullun ymmärtämisen harjoittelussa. Tekstilajien ja tehtävätyyppien parempaa havainnollistamista varten analyysissa käytettiin apuna kuvakaappauksia digikirjojen tehtävistä. Kyseiset esimerkkitehtävät on esitetty tutkielman lopussa liitteinä.
Analyysin lopussa selvitettiin, millä tavoin kuullun ymmärtämisen tehtävissä on otettu huomioon eurooppalaisen viitekehyksen sekä lukion opetussuunnitelman opetukselle asettamat vaatimukset. Analyysin jälkeen on todettavissa, että tehtävät vastaavat näitä vaatimuksia ja tavoitteita ja ovat täten monipuolisten sisältöjen osalta asianmukaisia oppikirjoja saksan kielen opetukseen B2- ja B3-kielenä lukiossa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ... -
Die Vermittlung des Konjunktivs II und seiner Ersatzform im heutigen finnischen Deutschunterricht : ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe
Paananen, Eetu (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan laadullisen sisällönanalyysin avulla saksan kielen konjunktiivi II:n ja sen korvaavan muodon esitystä kahdessa suomalaisessa lukion oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvittää, onko ... -
Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken
Lehtonen, Piia (2010)Englanti ja saksa ovat kieliä, jotka ovat virallisia kieliä useammassa maassa eli niillä on useampi standardivarieteetti. Tällöin puhutaan kielen plurisentrisyydestä. Standardivarieteettien tunteminen on oleellinen osa ... -
Authentizität in Lehrwerken : eine Analyse von vier Lehrwerken für Deutsch- und Schwedischunterricht
Mutanen, Anna (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka autenttisuus näyttäytyy yläkoulun saksan ja ruotsin oppikirjoissa. Tutkimuksen taustalla on saksan ja ruotsin heikentynyt asema koulukielinä: saksan lukijamäärät ovat ... -
”Höre die deutschsprachige Musik an und sing mit!“ : die Rolle der Musik in den Lehrwerken Magazin.de und Plan D
Ojala, Viivi (2021)Musiikin ja kielenoppimisen yhteys on ristiriitainen, vaikka aihetta onkin tutkittu laajasti. Tästä huolimatta on havaittu ja todettu, että musiikki voi monin tavoin tukea vieraan kielen oppimista. Tässä pro gradu -työssä ...