”Höre die deutschsprachige Musik an und sing mit!“ : die Rolle der Musik in den Lehrwerken Magazin.de und Plan D
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Musiikin ja kielenoppimisen yhteys on ristiriitainen, vaikka aihetta onkin tutkittu laajasti. Tästä huolimatta on havaittu ja todettu, että musiikki voi monin tavoin tukea vieraan kielen oppimista. Tässä pro gradu -työssä tutkittiin ja analysoitiin musiikin roolia lukion saksan kielen Magazin.de (Otava) ja Plan D (Sanoma Pro) -oppimateriaalisarjoissa. Työn teoreettinen viitekehys sisältää katsauksen musiikin ja aivotutkimuksen väliseen suhteeseen, jonka lisäksi eritellään musiikin yhteyttä sekä tunteisiin että sanaston ja ääntämisen harjoitteluun. Niin ikään tarkastellaan musiikin merkittävää roolia osana ihmiskulttuuria sekä käsitellään saksan kielen opiskelua Suomessa ja oppikirjojen merkitystä suomalaisessa kielenopetuksessa. Valittujen oppimateriaalisarjojen tarkasteluun käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Musiikkiin liittyvät löydökset jaoteltiin sisällönanalyysissa kolmeen pääkategoriaan: musiikkikappaleisiin, musiikkiin ajan ja tilan orientoivana elementtinä ja musiikkiin aihepiirinä. Kirjasarjojen välillä oli oleellisia eroja siinä, miten musiikkia hyödynnettiin oppimisen tukena. Kategorisoinnin avulla huomattiin, että musiikkikappaleita ja niihin liittyviä tehtäväkokonaisuuksia esiintyi oppikirjoissa kohtalaisen vähän. Musiikin käytössä ajan ja tilan orientoivana elementtinä oli huomattavia eroja. Musiikki-aihepiirissä musiikin merkitys korostui sekä musiikkisanastoon liittyvissä tehtävissä että musiikissa osana kulttuuria ja sen arvossa yksilölle. Tämä tutkimus antaa uutta tietoa siitä, miten oppimateriaalien sisällöt tukevat musiikin käyttöä osana saksan kielen lukio-opetusta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Authentizität in Lehrwerken : eine Analyse von vier Lehrwerken für Deutsch- und Schwedischunterricht
Mutanen, Anna (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka autenttisuus näyttäytyy yläkoulun saksan ja ruotsin oppikirjoissa. Tutkimuksen taustalla on saksan ja ruotsin heikentynyt asema koulukielinä: saksan lukijamäärät ovat ... -
Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8
Hyvönen, Silja (2022)Kuullun ymmärtäminen on tärkeä osa vieraan kielen oppimista sekä arkipäiväistä kommunikaatiota. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kuullun ymmärtämisen tehtäviä kahdessa digitaalisessa ... -
Design Principles of Collaborative Learning Space Connecting Teachers and Refugee Children : A Design Science Research Study
Nurhas, Irawan; Boutouil, Moussa; Geisler, Stefan; Pawlowski, Jan (IATED Academy, 2020)Learning the German language is one of the most critical challenges for refugee children in Germany. It is a prerequisite to allow communication and integration into the educational system. To solve the underlying problem, ... -
The use of music in Otava's Scene EFL learning materials for Finnish secondary school
Ahosola, Otso (2022)Musiikkia voidaan käyttää osana kielten oppituntia. Musiikilla ja kielellä on havaittavia neurologisia yhteyksiä aivoissa ja musiikilla on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia luokassa. Oppikirjat voivat tarjota sisältöä ... -
Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken
Lehtonen, Piia (2010)Englanti ja saksa ovat kieliä, jotka ovat virallisia kieliä useammassa maassa eli niillä on useampi standardivarieteetti. Tällöin puhutaan kielen plurisentrisyydestä. Standardivarieteettien tunteminen on oleellinen osa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.