University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken

Thumbnail
View/Open
1.7 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lehtonen, Piia
Date
2010
Discipline
Saksan kieli ja kulttuuriGerman Language and Culture

 
Englanti ja saksa ovat kieliä, jotka ovat virallisia kieliä useammassa maassa eli niillä on useampi standardivarieteetti. Tällöin puhutaan kielen plurisentrisyydestä. Standardivarieteettien tunteminen on oleellinen osa kommunikatiivista kompetenssia ja oppilaan kielitaitoa. Tässä työssä tutkittiin, miten suomalaiset englannin ja saksan vieraankielen oppikirjat ottavat huomioon kielen plurisentrisyyden ja sen eri standardivarieteetit. Tavoitteena oli tutkia, millainen rooli kullakin standardivarieteetilla oppikirjassa on, missä järjestyksessä varieteetit tulevat opinpolulla esiin, mitä kielen aspekteja, esim. sanasto ja ääntäminen, oppikirjat standardivarieteeteista esittelevät. Tavoitteena oli myös vertailla saksan ja englannin oppikirjojen välisiä eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Tutkimusmateriaalina käytettiin A-kielen (alakoulun kolmannella tai viidennellä alkava vieras kieli) saksan ja englannin oppikirjoja. Analyysiin otettiin mukaan kirjasarjoja koko opinpolun varrelta eli alakoulusta lukioon: saksan osalta analysoitiin yhteensä 13 oppikirjaa ja englannin osalta 15. Kirjasarjoihin kuuluvat tekstikirjat, tehtäväkirjat sekä opettajan CD-materiaalit analysoitiin plurisentrisyyden näkökulmasta. Tutkimuksessa saatiin selville, että englannin ja saksan oppikirjojen välillä on melko suuria eroavaisuuksia standardivarieteettien huomioon ottamisen suhteen. Nämä erot eivät niinkään näy numeerisesti vaan pikemminkin siinä, miten standardivarieteetit otetaan huomioon oppikirjoissa. Saksan oppikirjoissa Sveitsin ja Itävallan saksa jää kaikilla kielen osa-alueilla taka-alalle, kun taas Saksan saksa vallitsee suvereenisti koko opinpolun ajan. Erityinen puute kaikissa analysoiduissa saksan oppikirjoissa on Sveitsin ja Itävallan saksan ääntämisen suppea huomioiminen: äänitteissä käytetään suurimmaksi osaksi Saksan saksan ääntämistä. Myös saksankielisen kielialueen kielitilanteen kuvaaminen jää vähälle huomiolle jokaisessa kirjasarjassa: tietoa saksan plurisentrisyydestä ei juurikaan välitetä oppilaille. Englannin oppikirjat sen sijaan ottavat kielen plurisentrisyyden laajemmalti huomioon, vaikkakin vallitsevat standardivarieteetit tulevat eniten esille koko opinpolun ajan. Jo opinpolun alusta alkaen oppikirjat tarjoavat näytteitä englannin eri ääntämyksistä: muiden kuin vallitsevien standardivarieteettien ääntämykset ovat jokaisessa kirjasarjassa vahvasti läsnä. Englannin kielen kielialueen kuvaaminen tulee myös jokaisessa sarjassa esille, mikä havainnollistaa kielen plurisentrisyyttä sekä englannin kielen levinneisyyttä. Standardivarieteettien sanaston ja esiintymisjärjestyksen kuvailussa saksan ja englannin oppikirjat muistuttivat paljon toisiaan: varieteettien sanasto otetaan suppeahkosti huomioon, vallitsevat varieteetit aloittavat opinpolun ja muut varieteetit otetaan vasta myöhemmin huomioon. Kaiken kaikkiaan on hyvä huomioida, että standardivariaatiolla on kirjasarjoissa loppujen lopuksi melko vähäinen rooli, mitä kirjasarjojen yleiseen sisältöön tulee. ...
Keywords
Plurizentrizität Standardvarietät Standardvariation Variante Lehrwerk Lehrwerkforschung saksan kieli englannin kieli oppikirjat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009272778

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Veränderungen in den landeskundlichen Themenbereichen der finnischen DaF-Lehrwerke : Inhaltsanalyse der Bitte auf Deutsch- und Neue Adresse -Serien 

    Mikkonen, Kati; Väliaho, Jenni (2005)
  • Ausspracheübungen in finnischen DaF-Lehrwerken : eine Untersuchung an sechs Lehrwerkserien für die Anfängerstufe 

    Pasanen, Elina (2007)
  • Zum Stellenwert der kommunikativ-interkulturellen Kompetenz in Übungen zur mündlichen Sprachproduktion in Deutsch als Fremdsprache : Vergleich der finnischen Lehrbuchserie Super 8 und der englischen Lehrbuchserie Echo Express 1 

    Ojala, Saila (2006)
  • Authentizität in Lehrwerken : eine Analyse von vier Lehrwerken für Deutsch- und Schwedischunterricht 

    Mutanen, Anna (2015)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka autenttisuus näyttäytyy yläkoulun saksan ja ruotsin oppikirjoissa. Tutkimuksen taustalla on saksan ja ruotsin heikentynyt asema koulukielinä: saksan lukijamäärät ovat ...
  • Die Darstellung der Verbalrektion in Finnischen DaF-Lehrbüchern : ein Vergleich zwischen den Lehrbüchern, den Gesamtdarstellungen zur deutschen Grammatik und den Wörterbüchern 

    Kääriäinen, Emmi (2017)
    Nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa oppikirjat ovat Suomessa edelleen tärkein opetuksessa käytetty oppimateriaali ja monen opettajan opetus perustuu täysin oppikirjaan. Rektion ja valenssin välinen suhde on kiistelty ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre