Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä.
Työssäni tutkin ja kategorisoin oppimispelejä kahdesta uuden opetussuunnitelman mukaisesta A1-A2 saksan kielen oppikirjasta: Los geht’s! 1 ja Licht an! 1. Oppimispelit kategorisoidaan oppimistavoitteen ja pelityypin mukaan, sekä analysoidaan tulosten pohjalta uuden opetussuunnitelman ja vieraiden kielten oppimistavoitteiden ja teorian avulla. Koska kyseiset oppikirjat ovat suunnattu eri-ikäisille, ei oppikirjoja verrata keskenään, vaan tuodaan esille, mitä ominaisuuksia näissä oppikirjoissa on oppimispelien suhteen.
Tutkimuksen analyysiosassa selviää, että kummassakin oppikirjassa on paljon monipuolisia oppimispelejä. Los geht’s!-oppikirjassa oli yhteensä 38 oppimispeliä ja Licht an!-oppikirjassa 54. Kummassakin oppikirjassa oppimistavoitteena enemmistö oppimispeleistä oli sanaston oppiminen.
Los geht’s!- oppikirjassa on paljon sanastonoppimispelejä, kun taas Licht an!-oppikirjassa korostuu liikunnalliset pelit.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4788]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
Digitale Lernspiele im finnischen DaF-Unterricht : Stellenwert der Bingel-Spielwelt aus der Sicht des Schülers
Järvinen, Eveliina (2020)Digitalisaation myötä digitaalisia oppimispelejä on kehitetty niin koulussa kuin vapaa-ajallakin tapahtuvan oppimisen tueksi. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten alakoulun saksan kielen oppijat ... -
Die Vermittlung des Konjunktivs II und seiner Ersatzform im heutigen finnischen Deutschunterricht : ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe
Paananen, Eetu (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan laadullisen sisällönanalyysin avulla saksan kielen konjunktiivi II:n ja sen korvaavan muodon esitystä kahdessa suomalaisessa lukion oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvittää, onko ... -
Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe
Huupponen, Eeva (2021)Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen eräässä suomalaisessa lukiossa saksan opetuksessa tehtyä Die Welle-kirjaprojektia opettajan asettamien oppimistavoitteiden ja oppilaiden omien oppimiskokemusten pohjalta. Koska ... -
Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
Rentola, Sara-Miina (2017)Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. ...