Die Vermittlung des Konjunktivs II und seiner Ersatzform im heutigen finnischen Deutschunterricht : ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan laadullisen sisällönanalyysin avulla saksan kielen konjunktiivi II:n ja sen korvaavan muodon esitystä kahdessa suomalaisessa lukion oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvittää, onko konjunktiivin esityksessä terminologisia, tai muita puutteita. Tutkielmassa käytetyt kirjasarjat ovat Plan D ja Magazin.de, jotka soveltuvat lukion saksan B2-oppimäärän opetukseen. Tarkastelun kohteena ovat etenkin kirjojen kielioppisivut, joissa konjunktiivia tai sen korvaavaa muotoa esitetään, mutta myös kielioppitehtävät ja muut teemaan liittyvät sisällöt. Lopuksi annetaan parannusehdotuksia konjunktiivin esitykseen.
Tutkielman teoriaosassa luodaan katsaus suomen ja saksan kielen moduksiin, sekä niiden aikamuotoihin ja vastaavuuksiin toisiinsa verrattuna. Tärkeässä roolissa ovat kielten väliset intra- ja interlingvaaliset suhteet, kuten termi konditionaali, jolla on omat muotonsa ja merkityksensä molemmissa kielissä. Teoriaosassa luodaan myös katsanto mahdollisiin ongelmakohtiin, joita konjunktiivi saattaa suomalaiselle oppijalle luoda.
Tutkimuksen aikana selvisi, että konjunktiivi esitetään kummassakin kirjasarjassa puutteellisesti, mitä tulee kieliopillisesti korrektiin terminologiaan. Termejä konjunktiivi ja konditionaali käytetään synonyymeinä, joka ei kieliopin oikeellisuuden kannalta ole suositeltavaa. Kirjasarjojen väliltä löytyi myös eroavaisuuksia sen suhteen, kuinka paljon korrektia terminologiaa ja terminologiaa korvaavia ilmauksia kirjoissa esiintyy.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Unterschiede hinsichtlich der Grammatikvermittlung im finnischen Deutschunterricht Anfang der 1980er Jahre und heute: Ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe
Paananen, Eetu (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin noin kolmenkymmenen vuoden aikana tapahtuneita muutoksia kieliopin esityksessä ja määrässä suomalaisessa saksanopetuksessa kahden saksan ... -
Repräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe
Ahonen, Inka-Milla (2017)Toinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan ... -
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ... -
Die Darstellung der Verbalrektion in Finnischen DaF-Lehrbüchern : ein Vergleich zwischen den Lehrbüchern, den Gesamtdarstellungen zur deutschen Grammatik und den Wörterbüchern
Kääriäinen, Emmi (2017)Nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa oppikirjat ovat Suomessa edelleen tärkein opetuksessa käytetty oppimateriaali ja monen opettajan opetus perustuu täysin oppikirjaan. Rektion ja valenssin välinen suhde on kiistelty ... -
Lehrbuchserien im Vergleich : Mündliche Übungen in einer deutschsprachigen und einer schwedischsprachigen Lehrbuchserie auf dem Niveau A2
Leskinen, Meeri (2015)Tämä työn tarkoituksena oli selvittää, miten Eurooppalaisen viitekehyksen sekä käytössä olevan opetussuunnitelman asettamat suullisen kielitaidon tavoitteet ja vaatimukset täyttyvät kahdessa vieraankielen A2-oppimäärän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.