University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Die Vermittlung des Konjunktivs II und seiner Ersatzform im heutigen finnischen Deutschunterricht : ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe

Thumbnail
View/Open
671.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Paananen, Eetu
Date
2023
Discipline
Saksan kieli ja kulttuuriGerman Language and Culture
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan laadullisen sisällönanalyysin avulla saksan kielen konjunktiivi II:n ja sen korvaavan muodon esitystä kahdessa suomalaisessa lukion oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvittää, onko konjunktiivin esityksessä terminologisia, tai muita puutteita. Tutkielmassa käytetyt kirjasarjat ovat Plan D ja Magazin.de, jotka soveltuvat lukion saksan B2-oppimäärän opetukseen. Tarkastelun kohteena ovat etenkin kirjojen kielioppisivut, joissa konjunktiivia tai sen korvaavaa muotoa esitetään, mutta myös kielioppitehtävät ja muut teemaan liittyvät sisällöt. Lopuksi annetaan parannusehdotuksia konjunktiivin esitykseen. Tutkielman teoriaosassa luodaan katsaus suomen ja saksan kielen moduksiin, sekä niiden aikamuotoihin ja vastaavuuksiin toisiinsa verrattuna. Tärkeässä roolissa ovat kielten väliset intra- ja interlingvaaliset suhteet, kuten termi konditionaali, jolla on omat muotonsa ja merkityksensä molemmissa kielissä. Teoriaosassa luodaan myös katsanto mahdollisiin ongelmakohtiin, joita konjunktiivi saattaa suomalaiselle oppijalle luoda. Tutkimuksen aikana selvisi, että konjunktiivi esitetään kummassakin kirjasarjassa puutteellisesti, mitä tulee kieliopillisesti korrektiin terminologiaan. Termejä konjunktiivi ja konditionaali käytetään synonyymeinä, joka ei kieliopin oikeellisuuden kannalta ole suositeltavaa. Kirjasarjojen väliltä löytyi myös eroavaisuuksia sen suhteen, kuinka paljon korrektia terminologiaa ja terminologiaa korvaavia ilmauksia kirjoissa esiintyy. ...
Keywords
oppikirja-analyysi konjunktiivi lukio saksan kieli kielioppi oppikirjat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305303339

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27645]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Unterschiede hinsichtlich der Grammatikvermittlung im finnischen Deutschunterricht Anfang der 1980er Jahre und heute: Ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe 

    Paananen, Eetu (2019)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin noin kolmenkymmenen vuoden aikana tapahtuneita muutoksia kieliopin esityksessä ja määrässä suomalaisessa saksanopetuksessa kahden saksan ...
  • Repräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe 

    Ahonen, Inka-Milla (2017)
    Toinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan ...
  • Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an! 

    Laitila, Reetta (2020)
    Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ...
  • Die Darstellung der Verbalrektion in Finnischen DaF-Lehrbüchern : ein Vergleich zwischen den Lehrbüchern, den Gesamtdarstellungen zur deutschen Grammatik und den Wörterbüchern 

    Kääriäinen, Emmi (2017)
    Nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa oppikirjat ovat Suomessa edelleen tärkein opetuksessa käytetty oppimateriaali ja monen opettajan opetus perustuu täysin oppikirjaan. Rektion ja valenssin välinen suhde on kiistelty ...
  • Lehrbuchserien im Vergleich : Mündliche Übungen in einer deutschsprachigen und einer schwedischsprachigen Lehrbuchserie auf dem Niveau A2 

    Leskinen, Meeri (2015)
    Tämä työn tarkoituksena oli selvittää, miten Eurooppalaisen viitekehyksen sekä käytössä olevan opetussuunnitelman asettamat suullisen kielitaidon tavoitteet ja vaatimukset täyttyvät kahdessa vieraankielen A2-oppimäärän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre