dc.contributor.author | Hyvönen, Silja | |
dc.date.accessioned | 2022-04-13T05:18:41Z | |
dc.date.available | 2022-04-13T05:18:41Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80575 | |
dc.description.abstract | Kuullun ymmärtäminen on tärkeä osa vieraan kielen oppimista sekä arkipäiväistä kommunikaatiota. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kuullun ymmärtämisen tehtäviä kahdessa digitaalisessa oppikirjassa olevat tehtävät ovat teksti- ja tehtävätyypiltään. Tutkimuksessa käytetyt digikirjat ovat saksan oppiaineelle suunnatut Magazin.de 7 ja Magazin.de 8 ja oppikirjoja käytetään B2- ja B3-kielten opetuksessa. Tutkielmassa selvitetään myös, millaisia auditiivisia taitoja kuullun ymmärtämisen tehtävät edistävät ja vaativat sekä millä tavoin tehtävissä on huomioitu eurooppalaisen viitekehyksen ja lukion opetussuunnitelman asettamat vaatimukset.
Tutkimuksen teoria pohjautuu kuullun ymmärtämisen kannalta oleellisiin käsitteisiin: aluksi määritellään varsinainen käsite, kuullun ymmärtäminen, jonka jälkeen määritellään kuullun ymmärtämisen merkitys vieraiden kielten opetuksessa sekä käydään läpi, mitä auditiivisiin taitoihin liittyy. Teoriaosan lopussa esitellään vielä eurooppalainen viitekehys sekä lukion opetussuunnitelma, joiden määrittelyn perustana toimivat B2- sekä B3-kielet. Viimeisenä esitellään digitaaliset oppimateriaalit opetusvälineinä ja käydään läpi suurimmat erot digitaalisten ja ei-digitaalisten oppimateriaalien välillä. Tutkimus on oppikirja-analyysi, joka toteutetaan hyödyntäen sekä kvantitatiivista analyysiä että kvalitatiivista sisällönanalyysiä.
Kuullun ymmärtämisen tehtävät laskettiin ja jaoteltiin tekstilajin perusteella. Jaottelun jälkeen neljä yleisimmin oppikirjoissa esiintyvää tekstilajia valittiin tarkempaan analyysiin: kertomukset ja tiedotukset, sanelut, videot sekä haastattelut. Tutkimuksessa selvisi myös, että tehtävät jakautuvat kahden-toista eri tehtävätyypin kesken, joiden osuudet on myös esitelty analyysiosassa. Tehtävät vaativat erilaisia auditiivisia taitoja, jotka ovat yhteydessä teoriaosassa esiteltäviin erilaisiin kuuntelutyyleihin sekä metodeihin, joita oppijat voivat opettajan avustuksella hyödyntää kuullun ymmärtämisen harjoittelussa. Tekstilajien ja tehtävätyyppien parempaa havainnollistamista varten analyysissa käytettiin apuna kuvakaappauksia digikirjojen tehtävistä. Kyseiset esimerkkitehtävät on esitetty tutkielman lopussa liitteinä.
Analyysin lopussa selvitettiin, millä tavoin kuullun ymmärtämisen tehtävissä on otettu huomioon eurooppalaisen viitekehyksen sekä lukion opetussuunnitelman opetukselle asettamat vaatimukset. Analyysin jälkeen on todettavissa, että tehtävät vastaavat näitä vaatimuksia ja tavoitteita ja ovat täten monipuolisten sisältöjen osalta asianmukaisia oppikirjoja saksan kielen opetukseen B2- ja B3-kielenä lukiossa. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | de | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kuullun ymmärtämisen tehtävät | |
dc.subject.other | oppikirja-analyysi | |
dc.title | Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8 | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204132255 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | kuullun ymmärtäminen | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |