Kulttuurisen lukutaidon oppimisohjelma : työkaluja empatian ja vuoropuhelun opettamiseen ja oppimiseen
Lähdesmäki, T. (2021). Kulttuurisen lukutaidon oppimisohjelma : työkaluja empatian ja vuoropuhelun opettamiseen ja oppimiseen. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12(6). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kulttuurisen-lukutaidon-oppimisohjelma-tyokaluja-empatian-ja-vuoropuhelun-opettamiseen-ja-oppimiseen
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2021Copyright
© 2021 Kieliverkosto ja kirjoittaja
Nykymaailmassa tarvitaan kulttuurista lukutaitoa eli taitoa toimia vuorovaikutteisesti ja empaattisesti osana kulttuurisesti monimuotoisia yhteisöjä. Artikkelissa pohditaan, mitä kulttuurinen lukutaito tarkoittaa, miksi se on tärkeää ja miten sitä voidaan opettaa ja oppia kouluissa. Artikkeli perustuu Euroopan komission Horisontti 2020 -ohjelmasta rahoitetun DIALLS-hankkeen tutkimustuloksiin ja yhteistyöhön koulujen kanssa seitsemässä Euroopan maassa. Hankkeessa toteutettiin kaikille avoin kulttuurisen lukutaidon oppimisohjelma.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kulttuurisen-lukutaidon-oppimisohjelma-tyokaluja-empatian-ja-vuoropuhelun-opettamiseen-ja-oppimiseenPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/102294020
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
European CommissionFunding program(s)
RIA Research and Innovation Action, H2020
The content of the publication reflects only the author’s view. The funder is not responsible for any use that may be made of the information it contains.
Additional information about funding
Tutkimus on toteutettu Euroopan komission Horisontti 2020 -ohjelman rahoituksella (apuraha no. 77004).License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Näkökulmia tutkivan nettilukemisen opettamiseen
Kiili, Carita; Laurinen, Leena (Niilo Mäki Instituutti, 2019)Tutkiva nettilukeminen on ongelmalähtöistä, tavoitteellista lukemista, jossa lukija etsii internetistä tietoa asettamiinsa kysymyksiin, arvioi löytämänsä informaation luotettavuutta, laatii synteesin useiden nettitekstien ... -
Moninaisuutta ja uuden ajan luku- ja kirjoitustaitoa Suomen Poliisiin – monilukutaidon ja kriittisen lukutaidon tehtäväkokonaisuus Poliisiammattikorkeakouluun pyrkiville
Dahl, Rita (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Artikkelissa esittelen uuden ajan luku- ja kirjoitustaitoa edistävää tehtäväkokonaisuutta, joka kehitettiin Poliisiammattikorkeakoulun esseekokeeseen alkuvuonna 2023 valmistautuneille opiskelijoille. Opiskelijat olivat ... -
Näkyykö luokka ruokakorissa? : kulttuurisen ja taloudellisen pääoman yhteys elintarvikekulutukseen
Järvinen, Ilpo (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin kulttuurisen ja taloudellisen pääoman yhteyttä kotitalouksien elintarvikekulutukseen. Pääomat indikoivat kotitalouden yhteiskuntaluokkaa, jonka katson vaikuttavan kulttuurielementtejä ... -
Arvot ja affektit kulttuurienvälisen vuoropuhelun kehystäjinä eurooppalaisissa koulutuspoliittisissa asiakirjoissa
Koistinen, Aino-Kaisa; Lähdesmäki, Tuuli; Ylönen, Susanne C. (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)2000-luvulla kulttuurienvälinen vuoropuhelu on syrjäyttänyt monikulttuurisuuden käsitteen eurooppalaisissa moninaisuuspolitiikkaa käsittelevissä asiakirjoissa. Artikkelimme tarkastelee kulttuurien välisen vuoropuhelun ... -
Teet maailmasta todellisen : empatian rooli Husserlin Kartesiolaisissa mietiskelyissä
Rantovaara, Sari (2023)Tässä tutkielmassa selvitän, millaisen roolin fenomenologi Edmund Husserl antaa empatialle toisten ja ulkoisen maailman kokemisessa. Rajaan empatiakäsitteen tutkimisen Husserlin teokseen Kartesiolaisia mietiskelyjä - ...