Opiskelijoiden geomedian lukutaidon ilmeneminen maantieteen ylioppilaskokeessa
Uutiset eripuolilta maailmaa tavoittavat ihmiset hetkessä erilaisilla alustoilla ja geomedian ja
monilukutaidon merkitys yhteiskunnassa kasvaa. Geomedia onkin uutena oppisisältönä
otettu mukaan uusiin perusopetuksen ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmiin. Tämän
tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää maantieteen ylioppilaskokeisiin osallistuneiden
opiskelijoiden ymmärrystä ja osaamista aiheesta.
Tutkimustehtävää varten analysoitiin 272 vastauksen otos kevään 2020 maantieteen
ylioppilaskokeen 5. tehtävän vastauksista, jotka liittyivät hyvän kartan elementteihin ja
niiden hyödyllisyyteen kartan lukijalle. Otos oli tehtäväkohtaisesta maksimipistemäärästä
pistemäärän mukaan tasajaolla kustakin neljänneksestä ositettu satunnaisotos.
Tutkimusmenetelminä ymmärryksen ja virhekäsitysten selvittämiseksi käytettiin
fenomenografista tutkimustapaa sekä teoriajohtoista sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan vastaukset osoittivat hyvää perusymmärrystä ja -osaamista aiheesta.
Mainintoja geomediaan sisältyvän paikkatiedon osa-alueista, sijaintitiedosta ja
ominaisuustiedosta, löytyi kattavasti kuvattujen elementtien kohdalta. Virheellistä
ymmärrystä esiintyi etenkin kartan värivalintoja, symboliikkaa, mittakaavajanaa ja
koordinaatistoa koskien. Erityisesti eronteko mittakaavajanan ja suhdelukumuotoisen
mittakaavan välillä ontui useissa vastauksissa. Muutoin virhekäsitykset muodostuivat usein
niin, että kartan elementtien avulla ymmärrettiin pystyvän tulkitsemaan sellaista tietoa, jota
kartassa ei esitetty, mutta on saatettu sivuta muissa yhteyksissä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa
Haimilahti, Eeva (2021)Tutkimukseni on poikkileikkaava kokonaistutkimus suomi toisena kielenä (S2) -oppimäärää opiskelevien lukiolaisten menestymisestä ylioppilastutkinnossa. Tutkimuskysymykseni ovat, onko äidinkielen ja kirjallisuuden arvosanalla ... -
Moninaisuutta ja uuden ajan luku- ja kirjoitustaitoa Suomen Poliisiin – monilukutaidon ja kriittisen lukutaidon tehtäväkokonaisuus Poliisiammattikorkeakouluun pyrkiville
Dahl, Rita (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Artikkelissa esittelen uuden ajan luku- ja kirjoitustaitoa edistävää tehtäväkokonaisuutta, joka kehitettiin Poliisiammattikorkeakoulun esseekokeeseen alkuvuonna 2023 valmistautuneille opiskelijoille. Opiskelijat olivat ... -
Käskysanat ja ajattelun taidot filosofian ylioppilaskokeessa
Perälä, Mika, Salmenkivi, Eero (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2020) -
Uudenlaista kuullun ymmärtämistä ylioppilastutkinnon kielikokeissa
von Zansen, Anna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Anna von Zansen (2019) tutki soveltavan kielitieteen väitöskirjassaan kuvan ja videon merkitystä ylioppilastutkinnon kuullun ymmärtämisen kokeissa. Tutkimuksen aihe on Suomessa ajankohtainen ja kielten opetuksen ja ... -
Kulttuurisen lukutaidon oppimisohjelma : työkaluja empatian ja vuoropuhelun opettamiseen ja oppimiseen
Lähdesmäki, Tuuli (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Nykymaailmassa tarvitaan kulttuurista lukutaitoa eli taitoa toimia vuorovaikutteisesti ja empaattisesti osana kulttuurisesti monimuotoisia yhteisöjä. Artikkelissa pohditaan, mitä kulttuurinen lukutaito tarkoittaa, miksi ...