Näkökulmia tutkivan nettilukemisen opettamiseen
Kiili, C., & Laurinen, L. (2019). Näkökulmia tutkivan nettilukemisen opettamiseen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 29(2), 38-41. https://bulletin.nmi.fi/2019/06/18/nakokulmia-tutkivan-nettilukemisen-opettamiseen/
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletinPäivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2019
Tutkiva nettilukeminen on ongelmalähtöistä, tavoitteellista lukemista, jossa lukija etsii internetistä tietoa asettamiinsa kysymyksiin, arvioi löytämänsä informaation luotettavuutta, laatii synteesin useiden nettitekstien pohjalta ja kertoo oppimastaan muille (Leu, Kinzer, Coiro, Castek & Henry, 2013). Tutkiva nettilukeminen ei ole siten vain netissä surffailua tai yksittäisten faktojen tarkistamista vaan tavoitteellista, oppimiseen tähtäävää toimintaa. Tutkivalle nettilukemiselle on ominaista pitkäjänteisyys, asiaan paneutuminen ja netistä löydetyn informaation soveltaminen. Tutkiva nettilukeminen edellyttää yleensä monilukutaitoisuutta, koska internet on monipuolinen tekstiympäristö. Luukan (2013) mukaan monilukutaitoinen oppilas osaa hankkia tietoa ja muokata sitä sekä tuottaa, esittää ja arvioida tietoja eri muodoissa ja erilaisten välineiden avulla. Tutkivan nettilukemisen harjoittelu tukee myös oppilaiden monilukutaitojen kehittymistä.
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046Asiasanat
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/2019/06/18/nakokulmia-tutkivan-nettilukemisen-opettamiseen/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/31249198
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot
Turok, Julia (2017)Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden suoriutumista tiedonhaku- ja oppimistehtävässä simuloidussa internetpohjaisessa ympäristössä sekä suoriutumistason yhteyksiä oppilaiden ... -
Näkökulmia filosofian opettamiseen : John Deweyn kasvatusfilosofian lähtökohdat, lukiolaisten mielipiteet filosofian oppikirjoista ja opettamisesta sekä lukiolaisten ontologiset sitoumukset
Törnroos, Siru (2009)Pro gradussa hahmottelen kuvaa filosofian opetuksesta sekä opiskelijoiden mielipiteistä sitä kohtaan lukiossa. Pääpaino on John Deweyn kasvatusfilosofian yhdistämisellä lukiolaisten omiin mielipiteisiin heidän omista ... -
Improvisaation opettaminen soitonopetuksessa : näkökulmia jazzimprovisoinnin opettamiseen
Kujanpää, Juha (2002) -
Tiedonhankintataidot internetissä : niiden opettaminen opettajien näkökulmista.
Rajala, Ira (2023)Tiedonhankinta on oleellinen osa nykypäivää niin aikuisilla kuin lapsilla ja nuorillakin. Sitä tarvitaan niin arjessa, koulussa kuin työelämässä. Tämä tutkimus vastaa niukemmin tutkittuun ilmiöön, nimittäin opettajien ... -
Literacy Skills and Online Research and Comprehension : Struggling Readers Face Difficulties
Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Aro, Mikko; Leppänen, Paavo H.T. (Springer, 2019)The present study evaluated the extent to which literacy skills (reading fluency, written spelling, and reading comprehension), together with nonverbal reasoning, prior knowledge, and gender, are related to students’ online ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.