Näkökulmia tutkivan nettilukemisen opettamiseen

Abstract
Tutkiva nettilukeminen on ongelmalähtöistä, tavoitteellista lukemista, jossa lukija etsii internetistä tietoa asettamiinsa kysymyksiin, arvioi löytämänsä informaation luotettavuutta, laatii synteesin useiden nettitekstien pohjalta ja kertoo oppimastaan muille (Leu, Kinzer, Coiro, Castek & Henry, 2013). Tutkiva nettilukeminen ei ole siten vain netissä surffailua tai yksittäisten faktojen tarkistamista vaan tavoitteellista, oppimiseen tähtäävää toimintaa. Tutkivalle nettilukemiselle on ominaista pitkäjänteisyys, asiaan paneutuminen ja netistä löydetyn informaation soveltaminen. Tutkiva nettilukeminen edellyttää yleensä monilukutaitoisuutta, koska internet on monipuolinen tekstiympäristö. Luukan (2013) mukaan monilukutaitoinen oppilas osaa hankkia tietoa ja muokata sitä sekä tuottaa, esittää ja arvioida tietoja eri muodoissa ja erilaisten välineiden avulla. Tutkivan nettilukemisen harjoittelu tukee myös oppilaiden monilukutaitojen kehittymistä.
Main Authors
Format
Articles Journal article
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Niilo Mäki Instituutti
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2019/06/18/nakokulmia-tutkivan-nettilukemisen-opettamiseen/
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301091189Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
2342-9046
Language
Finnish
Published in
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
Citation
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2019

Share