Kulttuurisen lukutaidon oppimisohjelma : työkaluja empatian ja vuoropuhelun opettamiseen ja oppimiseen
Lähdesmäki, T. (2021). Kulttuurisen lukutaidon oppimisohjelma : työkaluja empatian ja vuoropuhelun opettamiseen ja oppimiseen. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12(6). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kulttuurisen-lukutaidon-oppimisohjelma-tyokaluja-empatian-ja-vuoropuhelun-opettamiseen-ja-oppimiseen
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2021Copyright
© 2021 Kieliverkosto ja kirjoittaja
Nykymaailmassa tarvitaan kulttuurista lukutaitoa eli taitoa toimia vuorovaikutteisesti ja empaattisesti osana kulttuurisesti monimuotoisia yhteisöjä. Artikkelissa pohditaan, mitä kulttuurinen lukutaito tarkoittaa, miksi se on tärkeää ja miten sitä voidaan opettaa ja oppia kouluissa. Artikkeli perustuu Euroopan komission Horisontti 2020 -ohjelmasta rahoitetun DIALLS-hankkeen tutkimustuloksiin ja yhteistyöhön koulujen kanssa seitsemässä Euroopan maassa. Hankkeessa toteutettiin kaikille avoin kulttuurisen lukutaidon oppimisohjelma.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kulttuurisen-lukutaidon-oppimisohjelma-tyokaluja-empatian-ja-vuoropuhelun-opettamiseen-ja-oppimiseenPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/102294020
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
European CommissionFunding program(s)
RIA Research and Innovation Action, H2020
The content of the publication reflects only the author’s view. The funder is not responsible for any use that may be made of the information it contains.
Additional information about funding
Tutkimus on toteutettu Euroopan komission Horisontti 2020 -ohjelman rahoituksella (apuraha no. 77004).License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Näkökulmia tutkivan nettilukemisen opettamiseen
Kiili, Carita; Laurinen, Leena (Niilo Mäki Instituutti, 2019)Tutkiva nettilukeminen on ongelmalähtöistä, tavoitteellista lukemista, jossa lukija etsii internetistä tietoa asettamiinsa kysymyksiin, arvioi löytämänsä informaation luotettavuutta, laatii synteesin useiden nettitekstien ... -
Opiskelijoiden geomedian lukutaidon ilmeneminen maantieteen ylioppilaskokeessa
Lehtoranta, Anni (2024)Uutiset eripuolilta maailmaa tavoittavat ihmiset hetkessä erilaisilla alustoilla ja geomedian ja monilukutaidon merkitys yhteiskunnassa kasvaa. Geomedia onkin uutena oppisisältönä otettu mukaan uusiin perusopetuksen ja ... -
Moninaisuutta ja uuden ajan luku- ja kirjoitustaitoa Suomen Poliisiin – monilukutaidon ja kriittisen lukutaidon tehtäväkokonaisuus Poliisiammattikorkeakouluun pyrkiville
Dahl, Rita (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Artikkelissa esittelen uuden ajan luku- ja kirjoitustaitoa edistävää tehtäväkokonaisuutta, joka kehitettiin Poliisiammattikorkeakoulun esseekokeeseen alkuvuonna 2023 valmistautuneille opiskelijoille. Opiskelijat olivat ... -
Näkyykö luokka ruokakorissa? : kulttuurisen ja taloudellisen pääoman yhteys elintarvikekulutukseen
Järvinen, Ilpo (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin kulttuurisen ja taloudellisen pääoman yhteyttä kotitalouksien elintarvikekulutukseen. Pääomat indikoivat kotitalouden yhteiskuntaluokkaa, jonka katson vaikuttavan kulttuurielementtejä ... -
Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen
Karjalainen, Waltteri (2024)Lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat historian taitojen merkitystä opetuksessa. Historian opetuksen tulisikin pelkän sisältötiedon lisäksi tarjota työkaluja omien tulkintojen tekemiseen ja tulevaisuuden ...