"Empatia on kova juttu" : vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman aiheena on empatian opettaminen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Empatian merkitystä työelämässä ja sen opettamista työyhteisöissä on tutkittu aikaisemmin, mutta tarvitsemme lisää tietoa. Tämän tutkielman tavoitteena on kuvailla ja tarjota uudenlaista ymmärrystä vuorovaikutuskouluttajien näkemyksistä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Tässä työssä empatia ymmärretään vuorovaikutuksessa rakentuvana ja kehittyvänä osaamisena.
Tutkielman kohteena ovat Suomessa toimivat kokeneet kouluttajat, joilla on erilaista aikaisempaa työ- ja koulutustaustaa. Kaikki kouluttajat ovat sisällyttäneet empatian osaksi työyhteisöille suunnattuja koulutuksia. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisesti tekemällä puolistrukturoituja haastatteluita ja kaikkiaan tutkielmassa haastateltiin neljää asiantuntijaa. Haastatteluissa henkilöt ovat kertoneet omista näkemyksistään empatian opettamiseen liittyen, mutta tilanteeseen on vaikuttanut myös kysymysten asettelu ja haastattelijan subjektiiviset näkemykset. Analyysimenetelmänä on käytetty temaattista analyysiä, jonka seurauksena aineistoista muodostui kaksi pääteemaa: Empatia moniulotteisena ja dynaamisena vuorovaikutusilmiönä sekä empatia markkinatalouden puristuksissa.
Kouluttajat jakavat empatian kolmeen eri päävaiheeseen, mistä voidaan puhua empatiaprosessina. Näitä ovat itsetuntemus sekä kiinnostus toista yksilöä kohtaan. Kyse on ymmärryksestä älyllisesti sekä tunteen tasolla. Kouluttajien mukaan tarvitaan myös toimintaa, mitä ilman empatia ei voi toteutua. Näiden vaiheiden lisäksi yksilön olisi hyvä kehittää itsessään myös muita ominaisuuksia ja tässä tutkielmassa keskeiseksi nousevat aitous ja jämäkkyys empatiassa. Tulokset osoittavat, että työyhteisöissä empatian kouluttamiseen liittyy erinäisiä haasteita ja jännitettä, jotka kouluttajan on hyvä ottaa huomioon ennen koulutuksen aloittamista sekä sen aikana. Kouluttajien mukaan empatiaan suhtaudutaan edelleen usein toisarvoisena taitona. Siksi työyhteisöjen haasteita voi olla hyvä lähestyä tehokkuuden ja tulosten kautta. Voidaan puhua empatian naamioimisesta.
Tutkimustuloksista voisi olla hyötyä muille empatiaa kouluttaville sekä koulutuksista vastaaville henkilöille, kuten yritysten johto ja HR-asiantuntijoille. Empatiaprosessin parempi ymmärtäminen voisi myös auttaa työyhteisöjen henkilöstöä kohtaamaan haastavia vuorovaikutustilanteita rakentavammin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työyhteisön jäsenten vuorovaikutusosaamisen ja työyhteisön vuorovaikutuksen haasteiden tunnistaminen : työkalu vuorovaikutuskoulutustarpeen selvittämiseen
Fågel, Anna; Tarvainen, Oona (2023)Tämän työnäytetyyppisen maisterintutkielman tavoitteena oli rakentaa työyhteisön vuorovaikutuskoulutustarvetta selvittävä työkalu, joka valikoitui kyselyksi. Vuorovaikutuskoulutustarve määriteltiin tässä työssä työyhteisön ... -
Parisuhteen vuorovaikutuksen kehittäminen : vuorovaikutuskoulutuksen lähtökohdat, suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Ahonen, Karoliina (2019)Tässä maisterintutkielmassa suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin parisuhteen vuorovaikutuksen kehittämiseen tähtäävä koulutussarja. Koulutussarjan tavoitteena oli kehittää osallistujien vuorovaikutusosaamista ... -
Sijaishuollon työntekijöiden ja nuorten vuorovaikutusosaaminen hatkaamisen jälkeisissä vuorovaikutustilanteissa : lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä
Kettunen, Reetta (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä sijaishuollon työntekijöiden ja nuorten vuorovaikutusosaamisesta hatkaamisen jälkeisissä vuorovaikutustilanteissa. ... -
Keskijohdon vuorovaikutusosaaminen organisaation kriisitilanteessa : itseopiskelumateriaalin laatiminen keskijohdolle
Ahonen, Marianna (2021)Tässä työnäytetyyppisessä opinnäytetyössä, jonka tavoitteena on tarkastella työelämän vuorovaikutusosaamisen kehittymisen ja kehittämisen teoreettisia lähtökohtia keskijohdon sekä kriisiviestinnän kontekstissa, suunniteltiin ... -
Kulttuurisen lukutaidon oppimisohjelma : työkaluja empatian ja vuoropuhelun opettamiseen ja oppimiseen
Lähdesmäki, Tuuli (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Nykymaailmassa tarvitaan kulttuurista lukutaitoa eli taitoa toimia vuorovaikutteisesti ja empaattisesti osana kulttuurisesti monimuotoisia yhteisöjä. Artikkelissa pohditaan, mitä kulttuurinen lukutaito tarkoittaa, miksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.