"Empatia on kova juttu" : vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Tämän tutkielman aiheena on empatian opettaminen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Empatian merkitystä työelämässä ja sen opettamista työyhteisöissä on tutkittu aikaisemmin, mutta tarvitsemme lisää tietoa. Tämän tutkielman tavoitteena on kuvailla ja tarjota uudenlaista ymmärrystä vuorovaikutuskouluttajien näkemyksistä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Tässä työssä empatia ymmärretään vuorovaikutuksessa rakentuvana ja kehittyvänä osaamisena.
Tutkielman kohteena ovat Suomessa toimivat kokeneet kouluttajat, joilla on erilaista aikaisempaa työ- ja koulutustaustaa. Kaikki kouluttajat ovat sisällyttäneet empatian osaksi työyhteisöille suunnattuja koulutuksia. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisesti tekemällä puolistrukturoituja haastatteluita ja kaikkiaan tutkielmassa haastateltiin neljää asiantuntijaa. Haastatteluissa henkilöt ovat kertoneet omista näkemyksistään empatian opettamiseen liittyen, mutta tilanteeseen on vaikuttanut myös kysymysten asettelu ja haastattelijan subjektiiviset näkemykset. Analyysimenetelmänä on käytetty temaattista analyysiä, jonka seurauksena aineistoista muodostui kaksi pääteemaa: Empatia moniulotteisena ja dynaamisena vuorovaikutusilmiönä sekä empatia markkinatalouden puristuksissa.
Kouluttajat jakavat empatian kolmeen eri päävaiheeseen, mistä voidaan puhua empatiaprosessina. Näitä ovat itsetuntemus sekä kiinnostus toista yksilöä kohtaan. Kyse on ymmärryksestä älyllisesti sekä tunteen tasolla. Kouluttajien mukaan tarvitaan myös toimintaa, mitä ilman empatia ei voi toteutua. Näiden vaiheiden lisäksi yksilön olisi hyvä kehittää itsessään myös muita ominaisuuksia ja tässä tutkielmassa keskeiseksi nousevat aitous ja jämäkkyys empatiassa. Tulokset osoittavat, että työyhteisöissä empatian kouluttamiseen liittyy erinäisiä haasteita ja jännitettä, jotka kouluttajan on hyvä ottaa huomioon ennen koulutuksen aloittamista sekä sen aikana. Kouluttajien mukaan empatiaan suhtaudutaan edelleen usein toisarvoisena taitona. Siksi työyhteisöjen haasteita voi olla hyvä lähestyä tehokkuuden ja tulosten kautta. Voidaan puhua empatian naamioimisesta.
Tutkimustuloksista voisi olla hyötyä muille empatiaa kouluttaville sekä koulutuksista vastaaville henkilöille, kuten yritysten johto ja HR-asiantuntijoille. Empatiaprosessin parempi ymmärtäminen voisi myös auttaa työyhteisöjen henkilöstöä kohtaamaan haastavia vuorovaikutustilanteita rakentavammin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sijaishuollon työntekijöiden ja nuorten vuorovaikutusosaaminen hatkaamisen jälkeisissä vuorovaikutustilanteissa : lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä
Kettunen, Reetta (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä sijaishuollon työntekijöiden ja nuorten vuorovaikutusosaamisesta hatkaamisen jälkeisissä vuorovaikutustilanteissa. ... -
Kulttuurisen lukutaidon oppimisohjelma : työkaluja empatian ja vuoropuhelun opettamiseen ja oppimiseen
Lähdesmäki, Tuuli (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Nykymaailmassa tarvitaan kulttuurista lukutaitoa eli taitoa toimia vuorovaikutteisesti ja empaattisesti osana kulttuurisesti monimuotoisia yhteisöjä. Artikkelissa pohditaan, mitä kulttuurinen lukutaito tarkoittaa, miksi ... -
Työyhteisön jäsenten vuorovaikutusosaamisen ja työyhteisön vuorovaikutuksen haasteiden tunnistaminen : työkalu vuorovaikutuskoulutustarpeen selvittämiseen
Fågel, Anna; Tarvainen, Oona (2023)Tämän työnäytetyyppisen maisterintutkielman tavoitteena oli rakentaa työyhteisön vuorovaikutuskoulutustarvetta selvittävä työkalu, joka valikoitui kyselyksi. Vuorovaikutuskoulutustarve määriteltiin tässä työssä työyhteisön ... -
Johtajien kokemuksia viestintäarkuudesta ja sen hallinnasta työssään
Vastamaa, Julia (2024)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää johtajien kokemuksia viestintäarkuudesta työssään sekä heidän tapojaan hallita sitä. Työssä oli tarkoituksena tehdä näkyväksi hierarkkista valtaa omaavien johtajien ... -
Viestintäkonsulttien näkemyksiä uskottavuudesta ja sen rakentumisesta
Vilamo, Heidi (2023)Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestintäkonsulttien näkemyksiä uskottavuudesta työssään viestinnän konsulttina. Tähän haettiin vastauksia kaksiosaisella tutkimustavoitteella. Ensimmäisen tavoitteen osan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.