Show simple item record

dc.contributor.authorKangasvieri, Teija
dc.date.accessioned2021-11-30T05:55:31Z
dc.date.available2021-11-30T05:55:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKangasvieri, T. (2021). Yhdeksäsluokkalaisten vieraan kielen oppimismotivaatioprofiilien ja arvosanan yhteydet peruskoulun jälkeisiin jatkosuunnitelmiin. <i>Apples : Journal of Applied Language Studies</i>, <i>15</i>(2), 129-150. <a href="https://doi.org/10.47862/apples.107414" target="_blank">https://doi.org/10.47862/apples.107414</a>
dc.identifier.otherCONVID_102249690
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78822
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastelen peruskoulun yhdeksännen luokan oppilaiden vieraan kielen oppimismotivaatioprofiilien ja kieltenopetuksessa saatujen arvosanojen yh-teyttä heidän perusopetuksen jälkeisiin jatko-opiskelusuunnitelmiinsa. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kriittisesti motivaation ja kouluarvosanan suhdetta kiel-tenopiskelussa ja pohtia tämän mahdollisia kielikoulutuspoliittisia implikaatioita. Tilastollisesti edustava tutkimusaineisto koostuu sähköisellä kyselyllä kerätyistä vastauksista (n=1206), joista tässä tutkimuksessa tarkastelen perusopetuksen jäl-keen lukiokoulutukseen tai ammatilliseen koulutukseen aikovien, kieliopinnoistaan arvosanansa ilmoittaneidenoppilaiden vastauksia (n=981). Tutkimuksessa oppilai-den joukosta on aiemmissa analyyseissä löydetty (Kangasvieri, 2019) viisi motivaa-tioprofiilia: motivoitumattomimmat, keskivertomotivoituneet alhaisella kielijänni-tyksellä, keskivertomotivoituneet, motivoituneimmat ja kielijännittäjät. Nyt näiden motivaatioprofiilien yhteyttä oppilaiden koulutusvalintaan selvitetään huomioi-malla arvosanan vaikutus. Oppilaiden vastauksista tehtiin logistinen regressio-analyysi, jonka tuloksista käy ilmi, että todennäköisyys kussakin profiilissa mennä lukioon tai ammatilliseen koulutukseen riippuu arvosanasta. Logistinen regressio-malli selittää noin 30 prosenttia oppilaiden jatkosuunnitelmien valinnoista. Lisäksi tuloksista selviää, että mitä motivoituneempi oppilas on kieltenopiskelussaan, sitä korkeamman arvosanan hän kokee tarvitsevansa aikoakseen jatkaa perusopetuksen jälkeen lukioon. Vastaavasti heikommin motivoituneet oppilaat aikovat jatkaa luki-oon huonommilla arvosanoilla kuin motivoituneemmat oppilaat. Koulutusvalin-nassa on myös aina kyse oppilaiden koulutuksellisesta tasa-arvosta ja tasavertaisuu-desta. Kaikilla on oltava lähtökohtaisesti samanlaiset ja tasavertaiset mahdollisuudet valita itselleen parhaimmaksi kokemansa vaihtoehto.fi
dc.description.abstractIn this article I explore the relationship between Finnish ninth graders’ L2 motivational profiles, language grades and future study plans after basic education. The aim of the study is to critically explore the relationship between motivation and language grades and reflect on the possible implications of this for language education policies. The statistically representative data was collected with an e-questionnaire (n=1 206). For this study, I analysed those who planned to continue their studies to general upper secondary school or vocational education after basic education, and who submitted their language grade (n=981). In earlier analyses of the study (Kangasvieri, 2019), five motivational profiles were found: the least motivated, averagely motivated with low anxiety, averagely motivated, the most motivated and students with high anxiety. In this study, the connection between these motivational profiles and students’ education choice is explored, taking into account the effect of grades. A logistic regression analysis was conducted. The results show that the probability to continue to general upper secondary school or vocational education in each motivational profile depends on the grade. The model explains about 30 percent of the students’ educational choices. Additionally, the results show that the more motivated the student is in his/her language studies, the higher grade he/she feels is needed in order to plan to continue to general upper secondary school after basic education. Correspondingly, less motivated students plan to continue to general upper secondary school with poorer grades than more motivated students.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherCentre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä
dc.relation.ispartofseriesApples : Journal of Applied Language Studies
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherkielenoppimismotivaatio
dc.subject.othermotivaatioprofiili
dc.subject.otherL2 motivation
dc.subject.othermotivational profile
dc.subject.otherassessment
dc.subject.othervocational education
dc.subject.othergeneral upper secondary school
dc.subject.othereducational choice
dc.titleYhdeksäsluokkalaisten vieraan kielen oppimismotivaatioprofiilien ja arvosanan yhteydet peruskoulun jälkeisiin jatkosuunnitelmiin
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111305827
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange129-150
dc.relation.issn1457-9863
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume15
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Author, 2021
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysokoulutusvalinnat
dc.subject.ysoarvosanat
dc.subject.ysoopiskelumotivaatio
dc.subject.ysoyläkoululaiset
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7401
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9700
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6547
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11734
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19163
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38262
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.relation.doi10.47862/apples.107414
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0