Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
Tutkimuksen aiheena on lukion oppilaiden käsitykset älypuhelinsovellusten käytöstä englannin suullisen kielitaidon arvioinnissa. Suullinen kielitaito, sen arviointi ja mobiilioppiminen (Mobile assisted language learning, MALL) ovat 2000-luvun keskeisiä teemoja. Tutkimuksen tarkoituksena on yhdistää nämä kolme aihealuetta ja osoittaa, että älypuhelinsovellukset voivat monipuolisuutensa ansiosta olla hyödyllisiä suullisen kielitaidon arvioinnissa, koska aiemmat tutkimukset ovat tutkineet MALL:ia vain kielitaidon eri osa-alueiden opettamisen ja oppimisen näkökulmista. Tutkimukseen osallistui 33 oppilasta itäsuomalaisesta lukiosta. Tässä empiirisessä tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Tulosten mukaan mieluisimpia koemuotoja olivat keskustelut, ääneenlukutehtävät ja puheet/esitelmät. Suurin osa vastaajista halusi tehdä kokeet parin ja osa opettajan kanssa. Luokan edessä tekeminen jakoi mielipiteitä. Suurin osa halusi sanallisen tai sekä sanallisen että numeroarvioinnin. Valmiista vaihtoehdoista valittuina suosituimpia älypuhelinsovelluksia olivat puheen äänittämissovellukset; draamasovellukset, kuten elokuvientekosovellukset; ja roolihahmo- ja avatar-sovellukset, kuten nukketeatteri- ja kertomussovellukset. Sovellusten hyötyinä nähtiin mm. jännityksen väheneminen, uudet mahdollisuudet, luovuus ja helppous sekä oppilaalle että opettajalle. Haittoina mainittiin mm. keskittymisongelmat älypuhelinta käytettäessä, huijausmahdollisuudet, tekniset ongelmat ja teknisen osaamisen taso sekä oppilailla että opettajilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lukion oppilaat olivat ainakin osittain valmiita ottamaan älypuhelinsovellukset avuksi suullisen kielitaidon arviointiprosessiin ja että he näkivät ne mahdollisuutena, mutta myös epävarmuutta niiden toimivuuden ja oman osaamisen suhteen on. Jatkotutkimusta tästä aiheesta olisi hyvä tehdä isommalla otoksella ja myös opettajien käsityksistä, osaamisen tasosta ja koulutustarpeista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
Kostiainen, Essi (2015)Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan ... -
Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
Oksanen, Salla (2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.