Yhdeksäsluokkalaisten vieraan kielen oppimismotivaatioprofiilien ja arvosanan yhteydet peruskoulun jälkeisiin jatkosuunnitelmiin
Kangasvieri, T. (2021). Yhdeksäsluokkalaisten vieraan kielen oppimismotivaatioprofiilien ja arvosanan yhteydet peruskoulun jälkeisiin jatkosuunnitelmiin. Apples : Journal of Applied Language Studies, 15(2), 129-150. https://doi.org/10.47862/apples.107414
Julkaistu sarjassa
Apples : Journal of Applied Language StudiesTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© Author, 2021
Tässä artikkelissa tarkastelen peruskoulun yhdeksännen luokan oppilaiden vieraan kielen oppimismotivaatioprofiilien ja kieltenopetuksessa saatujen arvosanojen yh-teyttä heidän perusopetuksen jälkeisiin jatko-opiskelusuunnitelmiinsa. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kriittisesti motivaation ja kouluarvosanan suhdetta kiel-tenopiskelussa ja pohtia tämän mahdollisia kielikoulutuspoliittisia implikaatioita. Tilastollisesti edustava tutkimusaineisto koostuu sähköisellä kyselyllä kerätyistä vastauksista (n=1206), joista tässä tutkimuksessa tarkastelen perusopetuksen jäl-keen lukiokoulutukseen tai ammatilliseen koulutukseen aikovien, kieliopinnoistaan arvosanansa ilmoittaneidenoppilaiden vastauksia (n=981). Tutkimuksessa oppilai-den joukosta on aiemmissa analyyseissä löydetty (Kangasvieri, 2019) viisi motivaa-tioprofiilia: motivoitumattomimmat, keskivertomotivoituneet alhaisella kielijänni-tyksellä, keskivertomotivoituneet, motivoituneimmat ja kielijännittäjät. Nyt näiden motivaatioprofiilien yhteyttä oppilaiden koulutusvalintaan selvitetään huomioi-malla arvosanan vaikutus. Oppilaiden vastauksista tehtiin logistinen regressio-analyysi, jonka tuloksista käy ilmi, että todennäköisyys kussakin profiilissa mennä lukioon tai ammatilliseen koulutukseen riippuu arvosanasta. Logistinen regressio-malli selittää noin 30 prosenttia oppilaiden jatkosuunnitelmien valinnoista. Lisäksi tuloksista selviää, että mitä motivoituneempi oppilas on kieltenopiskelussaan, sitä korkeamman arvosanan hän kokee tarvitsevansa aikoakseen jatkaa perusopetuksen jälkeen lukioon. Vastaavasti heikommin motivoituneet oppilaat aikovat jatkaa luki-oon huonommilla arvosanoilla kuin motivoituneemmat oppilaat. Koulutusvalin-nassa on myös aina kyse oppilaiden koulutuksellisesta tasa-arvosta ja tasavertaisuu-desta. Kaikilla on oltava lähtökohtaisesti samanlaiset ja tasavertaiset mahdollisuudet valita itselleen parhaimmaksi kokemansa vaihtoehto.
...
In this article I explore the relationship between Finnish ninth graders’ L2 motivational profiles, language grades and future study plans after basic education. The aim of the study is to critically explore the relationship between motivation and language grades and reflect on the possible implications of this for language education policies. The statistically representative data was collected with an e-questionnaire (n=1 206). For this study, I analysed those who planned to continue their studies to general upper secondary school or vocational education after basic education, and who submitted their language grade (n=981). In earlier analyses of the study (Kangasvieri, 2019), five motivational profiles were found: the least motivated, averagely motivated with low anxiety, averagely motivated, the most motivated and students with high anxiety. In this study, the connection between these motivational profiles and students’ education choice is explored, taking into account the effect of grades. A logistic regression analysis was conducted. The results show that the probability to continue to general upper secondary school or vocational education in each motivational profile depends on the grade. The model explains about 30 percent of the students’ educational choices. Additionally, the results show that the more motivated the student is in his/her language studies, the higher grade he/she feels is needed in order to plan to continue to general upper secondary school after basic education. Correspondingly, less motivated students plan to continue to general upper secondary school with poorer grades than more motivated students.
...
Julkaisija
Centre for Applied Language Studies, University of JyväskyläISSN Hae Julkaisufoorumista
1457-9863Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/102249690
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Using self-assessment to enhance self-regulated learning : an intervention study in a Finnish lower secondary school
Mäkipää, Toni; Salo, Olli-Pekka (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)The aim of this intervention study was to explore how the emphasised use of self-assessment in Swedish language classes affects ninth graders’ perceptions of self-regulated learning and their self-assessments in Finland. ... -
Motivaation monet tekijät
Kangasvieri, Teija (Suomen kieltenopettajien liitto ry, 2023)Väitöskirjassa tutkittiin peruskoululaisten kielivalintoihin ja kielenoppimismotivaatioon vaikuttavia tekijöitä. -
Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
Jääskeläinen, Katja (2020)Tutkimuksen aiheena on lukion oppilaiden käsitykset älypuhelinsovellusten käytöstä englannin suullisen kielitaidon arvioinnissa. Suullinen kielitaito, sen arviointi ja mobiilioppiminen (Mobile assisted language learning, ... -
The development and role of task motivation and task values during different phases of the school career
Viljaranta, Jaana (University of Jyväskylä, 2010) -
Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves”
Kangashaka, Eveliina (2018)Motivaatio on iso tekijä oppilaan taitojen kehittymisessä. Opiskelumotivaation tutkiminen on lisääntynyt viime vuosikymmenten aikana. Vuonna 2005 tunnettu psykolingvistiikan professori, Zoltán Dörnyei, loi teorian, The L2 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.