dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja | |
dc.contributor.author | Sihvonen, Anniina | |
dc.date.accessioned | 2021-10-27T05:47:09Z | |
dc.date.available | 2021-10-27T05:47:09Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78392 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatuskoiran merkityksiä alakoulun
yleisopetuksen oppilaille. Merkityksiä lähdin pohtimaan luokanopettajien käsitysten kautta. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa kasvatuskoiran yleistyvä käyttö
pedagogisena välineenä kouluissa eikä suomalaisia tutkimuksia ole vielä laajasti
aiheesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Haastatteluun vastasi kahdeksan luokanopettajaa. Osallistujat työskentelevät
yleisopetuksen oppilaiden parissa, eikä osallistujia rajattu pois, vaikka he eivät
olleet suorittaneet opetushallituksen vaatimaa soveltuvuuskoetta kasvatuskoiransa kanssa.
Tutkimukseni tuloksissa nousi esiin kolme merkityksellistä pääteemaa: affektiivisuus, käyttäytyminen ja kognitio. Luokanopettajien käsitysten mukaan
kasvatuskoiralla oli merkitystä eniten oppilaiden tunteiden ilmaisuun, itsehillintään ja oppimismyönteisyyteen. Kasvatuskoiralla oli merkitystä oppilaiden tarkkaavaisuuden paranemiseen ja se tuki oppilaiden vuorovaikutustaitoja. Aineistosta löytyneet merkitykset eivät ole yksiselitteisiä, vaan ne voivat olla limittäin
eri pääteemojen kanssa. Esimerkiksi tunteiden ilmaisu on myös liitännäinen oppilaiden käyttäytymisen itsehillintään, vaikka ne ovatkin eri pääteemojen alla.
Koira-avusteisen opetuksen parissa työskentelevien opettajien olisi tärkeää
käydä koira-avusteiseen työskentelyyn liittyvä koulutus sekä koiran suorittaa soveltuvuuskoe. Niiden avulla toimintaa pystyttäisiin toteuttamaan ennen kaikkea
turvallisesti ja eettisesti, mutta myös tavoitteellisesti. Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan toimiminen on myös tärkeää toiminnan jatkumisen turvaamiseksi. | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202110275422 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | koira | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |