University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta ja sen merkityksestä opettajan työhön

Thumbnail
View/Open
410.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Alanko, Janina
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta. Opettajat joutuivat luomaan uusia tapoja opettaa verkkoyhteyksillä. Tutkielmassa selvitetään, minkälaisia käsityksiä opettajilla on etäopetuksesta sekä sen merkityksestä omaan työhön. Tutkimus toteutettiin laadullisena, jossa hyödynnettiin fenomenografista suuntausta. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää luokanopettajaa. Haastattelussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun jälkeen litteroidusta tekstistä luotiin kuvauskategoriasysteemi ja vastauksista valittiin opettajien käsityksiä tutkimuskysymyksiin. Aineisto analysoitiin fenomenografian mukaan. Luokanopettajien käsitykset etäopetuksesta jakaantuivat viiteen teemaan, joita ovat: tieto- ja viestintäteknologian resurssit, työn suunnitteleminen, opetuksen arviointi, oppilaiden etäopetus ja yhteistyö kollegoiden ja vanhempien kanssa. Etäopetuksen vaikutuksesta opettajien työhön saatiin luotua neljä teemaa: tieto- ja viestintäteknologia, opettajien tunteet ja heidän saama tuki sekä työajan rajaamisen merkitys. Tulosten pohjalta voidaan nostaa esille, että etäopetusaika oli opettajille opettavaista, palkitsevaa sekä osaltaan työllistävääkin. Toimivat laitteet niin opettajilla kuin oppilailla olivat välttämättömät. Opettajat käyttivät tieto- ja viestintäteknologiaa varmemmin lähiopetuksessa etäopetuksen jälkeen. Tulokset tukevat opetussuunnitelman laaja-alaista tavoitetta hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisessa. ...
Keywords
tieto- ja viestintäteknologia digipedagogiikka etäopetus luokanopettajat tieto- ja viestintätekniikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112085894

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla 

    Jussila, Jasmin (2022)
    Maaliskuussa 2020 Suomen alakouluissa siirryttiin pääasiassa etäopetukseen parin päivän varoajalla COVID-19-pandemian takia, jolloin monet luokanopettajat joutuivat yllättäen toimimaan ensi kertaa etäopettajina. Tutkimukseni ...
  • Heterogeeniset yleisopetuksen luokat tuovat opettajan työhön haasteellisuutta : luokanopettajien käsityksiä erityistä tukea tarvitsevista oppijoista 

    Hyyppä, Kati (2009)
  • Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen? 

    Lipsanen, Eliisa (2022)
    Tutkielman aiheena on yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineen etäopetus. Tutkimuksessa tarkastelin oppiaineen aineenopettajien subjektiivisia kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten etäopetus on vaikuttanut ...
  • Musiikkia koronan aikaan ; musiikinopettajien kokemuksia poikkeustilan aikaisesta etäopetuksesta 

    Pyykkönen, Heikki (2020)
    Tutkielmani käsittelee COVID-19 -koronaviruspandemian hidastamiseksi asetetun valtiollisen poikkeustilan nojalla voimaan tullutta etäopetusvelvoitetta keväällä 2020 ja musiikinopettajien kokemuksia sen vaikutuksesta ...
  • Ammattioppilaitoksessa työskentelevien liikunnanopettajien näkemyksiä covid-19-pandemian aikaisesta liikunnan etäopetuksesta 

    Kuosmanen, Santtu (2023)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää miten ammattioppilaitosten liikunnan etäopetus toteutui covid-19-pandemia poikkeusolojen aikana sekä kartoittaa tekijät, jotka määrittivät toteutusta. Tavoitteena oli ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre