Luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta ja sen merkityksestä opettajan työhön
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta. Opettajat joutuivat luomaan uusia tapoja opettaa verkkoyhteyksillä. Tutkielmassa selvitetään, minkälaisia käsityksiä opettajilla on etäopetuksesta sekä sen merkityksestä omaan työhön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, jossa hyödynnettiin fenomenografista suuntausta. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää luokanopettajaa. Haastattelussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun jälkeen litteroidusta tekstistä luotiin kuvauskategoriasysteemi ja vastauksista valittiin opettajien käsityksiä tutkimuskysymyksiin. Aineisto analysoitiin fenomenografian mukaan.
Luokanopettajien käsitykset etäopetuksesta jakaantuivat viiteen teemaan, joita ovat: tieto- ja viestintäteknologian resurssit, työn suunnitteleminen, opetuksen arviointi, oppilaiden etäopetus ja yhteistyö kollegoiden ja vanhempien kanssa. Etäopetuksen vaikutuksesta opettajien työhön saatiin luotua neljä teemaa: tieto- ja viestintäteknologia, opettajien tunteet ja heidän saama tuki sekä työajan rajaamisen merkitys.
Tulosten pohjalta voidaan nostaa esille, että etäopetusaika oli opettajille opettavaista, palkitsevaa sekä osaltaan työllistävääkin. Toimivat laitteet niin opettajilla kuin oppilailla olivat välttämättömät. Opettajat käyttivät tieto- ja viestintäteknologiaa varmemmin lähiopetuksessa etäopetuksen jälkeen. Tulokset tukevat opetussuunnitelman laaja-alaista tavoitetta hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25049]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla
Jussila, Jasmin (2022)Maaliskuussa 2020 Suomen alakouluissa siirryttiin pääasiassa etäopetukseen parin päivän varoajalla COVID-19-pandemian takia, jolloin monet luokanopettajat joutuivat yllättäen toimimaan ensi kertaa etäopettajina. Tutkimukseni ... -
Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen?
Lipsanen, Eliisa (2022)Tutkielman aiheena on yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineen etäopetus. Tutkimuksessa tarkastelin oppiaineen aineenopettajien subjektiivisia kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten etäopetus on vaikuttanut ... -
Musiikkia koronan aikaan ; musiikinopettajien kokemuksia poikkeustilan aikaisesta etäopetuksesta
Pyykkönen, Heikki (2020)Tutkielmani käsittelee COVID-19 -koronaviruspandemian hidastamiseksi asetetun valtiollisen poikkeustilan nojalla voimaan tullutta etäopetusvelvoitetta keväällä 2020 ja musiikinopettajien kokemuksia sen vaikutuksesta ... -
Ammattioppilaitoksessa työskentelevien liikunnanopettajien näkemyksiä covid-19-pandemian aikaisesta liikunnan etäopetuksesta
Kuosmanen, Santtu (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää miten ammattioppilaitosten liikunnan etäopetus toteutui covid-19-pandemia poikkeusolojen aikana sekä kartoittaa tekijät, jotka määrittivät toteutusta. Tavoitteena oli ...