Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä itsetunnosta. Tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan huonon itsetunnon tunnusmerkeistä sekä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta koulun arjessa.
Teoriaosuudessa perehdytään ensin minäkäsityksen ja itsetunnon käsitteisiin, minkä jälkeen itsetuntoa ja sen kehittymisen tukemista tarkastellaan Borban itsetuntomallin näkökulmasta. Teoriaosuudessa tuodaan esille myös itsetunnon ulottuvuuksien sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden väliset yhteydet. Tutkimusaineiston muodostaa 26 luokanopettajan kirjoitelmaa, jotka analysoidaan kasvatustieteen piirissä kehitetyn fenomenografisen lähestymistavan avulla.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että opettajan on mahdollista tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä. Tutkimustulokset osoittavat, että oppilaan huono itsetunto tulee esille oppilaan epävarmana ja häiritsevänä käyttäytymisenä. Huonon itsetunnon omaava oppilas ei usko itseensä ja hänen minäkäsityksensä on heikko. Luomalla turvallisen, hyväksyvän ja välittävän ilmapiirin, mahdollistamalla yksilöllisen oppimispolun sekä harjoittelemalla oppilaiden kanssa tunnetaitoja, voi opettaja tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä.
Tutkimuksessa nousee esiin huoli, että muutos oppilaan hyvinvoinnissa huomataan usein vasta silloin, kun oppilas voi jo huonosti. Koska oppilaan hyvinvoinnin muutosta ei pysty kukaan ennakoimaan, tulisi jokaiseen oppilaan huonon itsetunnon tunnusmerkkiin suhtautua vakavasti.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29109]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
Liukkonen, Niina (2019)Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ... -
Opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa
Ala-Mattinen, Emma (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa. Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin opettajat kokevat tunnistavansa oppilaiden ... -
Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa
Harju, Henna; Kellokoski, Linda (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä alakouluikäisellä oppilaalla. Lisäksi selvitimme luokanopettajien käsityksiä psyykkisesti oireilevan ... -
Koulun mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan itsetuntoon : opetushenkilöstön käsityksiä oppilaiden itsetunnosta ja siihen vaikuttamisesta
Metsänranta, Päivi; Turtinen, Satu (2014)