University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille

Thumbnail
View/Open
545.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sihvonen, Anniina
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatuskoiran merkityksiä alakoulun yleisopetuksen oppilaille. Merkityksiä lähdin pohtimaan luokanopettajien käsitysten kautta. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa kasvatuskoiran yleistyvä käyttö pedagogisena välineenä kouluissa eikä suomalaisia tutkimuksia ole vielä laajasti aiheesta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Haastatteluun vastasi kahdeksan luokanopettajaa. Osallistujat työskentelevät yleisopetuksen oppilaiden parissa, eikä osallistujia rajattu pois, vaikka he eivät olleet suorittaneet opetushallituksen vaatimaa soveltuvuuskoetta kasvatuskoiransa kanssa. Tutkimukseni tuloksissa nousi esiin kolme merkityksellistä pääteemaa: affektiivisuus, käyttäytyminen ja kognitio. Luokanopettajien käsitysten mukaan kasvatuskoiralla oli merkitystä eniten oppilaiden tunteiden ilmaisuun, itsehillintään ja oppimismyönteisyyteen. Kasvatuskoiralla oli merkitystä oppilaiden tarkkaavaisuuden paranemiseen ja se tuki oppilaiden vuorovaikutustaitoja. Aineistosta löytyneet merkitykset eivät ole yksiselitteisiä, vaan ne voivat olla limittäin eri pääteemojen kanssa. Esimerkiksi tunteiden ilmaisu on myös liitännäinen oppilaiden käyttäytymisen itsehillintään, vaikka ne ovatkin eri pääteemojen alla. Koira-avusteisen opetuksen parissa työskentelevien opettajien olisi tärkeää käydä koira-avusteiseen työskentelyyn liittyvä koulutus sekä koiran suorittaa soveltuvuuskoe. Niiden avulla toimintaa pystyttäisiin toteuttamaan ennen kaikkea turvallisesti ja eettisesti, mutta myös tavoitteellisesti. Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan toimiminen on myös tärkeää toiminnan jatkumisen turvaamiseksi. ...
Keywords
luokanopettajat koira oppilaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202110275422

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa 

    Lehtinen, Aija; Stenvall, Niina (2020)
    Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja mitä se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä sekä opettajan oman että oppilaiden ...
  • Luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta ja sen merkityksestä opettajan työhön 

    Alanko, Janina (2021)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta. Opettajat joutuivat luomaan uusia tapoja opettaa verkkoyhteyksillä. Tutkielmassa ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden luokanopettajien käsityksiä matematiikasta sekä itsesäätelytaitojen ja tunteiden merkityksestä 

    Penttilä, Essi; Korkeakangas, Janita (2022)
    Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla ja vastavalmistuneilla luokanopettajilla on matematiikasta oppiaineena sekä siihen vaikuttavien itsesäätelytaitojen ja ...
  • Taitoja, kuntoa, elämyksiä ja kokemuksia vai jotain muuta? : luokanopettajien käsityksiä ja 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia koululiikunnasta 

    Aalto, Heli (2006)
  • Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen 

    Kilpeläinen, Tiina (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja lukuharrastuksen sekä lukemiseen kohdistuvan motivaation tukemiseen oppilailla. Aineisto kerättiin haastattelemalla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre