Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa
Päivämäärä
2020Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja mitä se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä sekä opettajan oman että oppilaiden temperamenttien vaikutuksista työn kuormittavuudelle toimittaessa erityisesti fyysisesti avoimissa oppimisympäristöissä.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta luokanopettajaa keväällä 2020. Aineisto litteroitiin ja käsiteltiin fenomenografisen analyysiprosessin kautta luokittelemalla.
Luokanopettajien käsitysten mukaan yksilöiden erilaisilla temperamenttipiirteillä on selkeä merkitys koulun vuorovaikutussuhteissa. Opettajan omista temperamenttipiirteistä eniten poikkeavat oppilaiden temperamenttipiirteet koettiin haastavimpina ja kokemus niiden kuormittavuudesta kasvoi siirryttäessä perinteisestä luokasta fyysisesti avoimiin oppimisympäristöihin. Toiminnan avoimissa oppimisympäristöissä koettiin lisäävän ääntä ja liikettä, joiden seurauksena oppilaiden levottomuus, keskittymisen ongelmat ja väsymys lisääntyivät. Opettajille toimiminen avoimissa oppimisympäristöissä merkitsi työmäärän lisääntymistä opetuksen suunnittelun ja toteutuksen sekä ryhmänhallinnan kannalta.
Ottamalla kouluympäristössä mahdollisuuksien mukaan huomioon opettajien ja oppilaiden erilaiset temperamenttipiirteet, voidaan kaikille tarjota miellyttävä ympäristö ja parhaat mahdollisuudet tehokkaaseen työskentelyyn. Näillä huomioilla voidaan myös parantaa opettajien työhyvinvointia ja vähentää työn kuormittavuutta lisääviä tekijöitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
Mäkelä, Jaana (2023)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille
Sihvonen, Anniina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatuskoiran merkityksiä alakoulun yleisopetuksen oppilaille. Merkityksiä lähdin pohtimaan luokanopettajien käsitysten kautta. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa kasvatuskoiran yleistyvä ... -
Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä
Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.