University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa

Thumbnail
View/Open
455.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lehtinen, Aija |
Stenvall, Niina
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja mitä se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä sekä opettajan oman että oppilaiden temperamenttien vaikutuksista työn kuormittavuudelle toimittaessa erityisesti fyysisesti avoimissa oppimisympäristöissä. Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta luokanopettajaa keväällä 2020. Aineisto litteroitiin ja käsiteltiin fenomenografisen analyysiprosessin kautta luokittelemalla. Luokanopettajien käsitysten mukaan yksilöiden erilaisilla temperamenttipiirteillä on selkeä merkitys koulun vuorovaikutussuhteissa. Opettajan omista temperamenttipiirteistä eniten poikkeavat oppilaiden temperamenttipiirteet koettiin haastavimpina ja kokemus niiden kuormittavuudesta kasvoi siirryttäessä perinteisestä luokasta fyysisesti avoimiin oppimisympäristöihin. Toiminnan avoimissa oppimisympäristöissä koettiin lisäävän ääntä ja liikettä, joiden seurauksena oppilaiden levottomuus, keskittymisen ongelmat ja väsymys lisääntyivät. Opettajille toimiminen avoimissa oppimisympäristöissä merkitsi työmäärän lisääntymistä opetuksen suunnittelun ja toteutuksen sekä ryhmänhallinnan kannalta. Ottamalla kouluympäristössä mahdollisuuksien mukaan huomioon opettajien ja oppilaiden erilaiset temperamenttipiirteet, voidaan kaikille tarjota miellyttävä ympäristö ja parhaat mahdollisuudet tehokkaaseen työskentelyyn. Näillä huomioilla voidaan myös parantaa opettajien työhyvinvointia ja vähentää työn kuormittavuutta lisääviä tekijöitä. ...
Keywords
fyysisesti avoin oppimisympäristö työhyvinvointi temperamentti vuorovaikutus luokanopettajat opettajat oppilaat oppimisympäristö persoonallisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012036907

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta 

    Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ...
  • Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille 

    Sihvonen, Anniina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatuskoiran merkityksiä alakoulun yleisopetuksen oppilaille. Merkityksiä lähdin pohtimaan luokanopettajien käsitysten kautta. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa kasvatuskoiran yleistyvä ...
  • Tarinat opettajien tiimityön peileinä : luokanopettajien käsityksiä yhteistyön merkityksestä ja mahdollisuudesta koulun muutosprosessissa 

    Pernu, Aila (2006)
  • Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä 

    Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ...
  • "Että jos sä tykkäät ja nautit sun työstäs niin, kyllä se vain näkyy" : esikoulunopettajien ja ensimmäisen luokan luokanopettajien käsityksiä työtyytyväisyyden rakentumisesta 

    Yli-Rahnasto, Leena (2015)
    Tässä tutkimuksessa tutkin, millaisia käsityksiä esikoulunopettajilla ja ensimmäisen luokan luokanopettajilla on työtyytyväisyyden rakentumisesta. Tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä on hyötyä opettajankoulutuslaitokselle ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre