Foreign language anxiety in language learning autobiographies
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kieliahdistus on yleinen ja paljon tutkittukin ilmiö, jonka vaikutukset ulottuvat laajalle. Kieliahdistuksella tarkoitetaan vieraan kielen käyttötilanteissa esiintyvää ahdistusta. Kieliahdistus käsitetään tilannesidonnaiseksi ahdistukseksi eli se esiintyy erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka ovat yleisestikin taipuvaisia hermostuneisuuteen kokevat enemmän myös kieliahdistusta. Kieliahdistusta on tutkittu paljon sen yleisyyden ja ikävien vaikutusten takia. Kieliahdistus aiheuttaa kielenoppijalle fyysisiä oireita, kuten sydämen tykytystä, hikoilua, punastelua ja tekee vaikeaksi ottaa vastaan tietoa sekä tuottaa sitä. Ilmiön vaikutus koulumaailmassa on selvä ja haitallinen. Vaikka suurin osa tutkimuksesta on keskittynyt kieliahdistukseen juuri oppituntiympäristössä, ei sen vaikutus kuitenkaan rajoitu sinne. Kieliahdistusta voi esiintyä kaikissa vieraan kielen käyttötilanteissa.
Tässä maisterintutkielmassa tutkittiin kieliahdistusta kielenoppijaelämäkerroissa. Aineistona käytettiin 20 kielenoppijaelämäkertaa, jotka on valittu KVS:n (Kansan Valistus Seura) 2001-2002 järjestämän kilpailun sadosta. Elämäkerrat kuvailevat kirjoittajiensa elämää kielenoppimiskokemusten kautta. Tutkimus pyrkii selvittämään millaisissa tilanteissa kieliahdistusta elämäkerroissa esiintyy, ja miten se vaikuttaa kielen oppimiseen ja oppijaan. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen eikä pyri yleistämään vaan nostamaan kokemuksen ainutlaatuisuutta esiin. Analyysimenetelmänä on käytetty temaattista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen perusteella vahvistuu käsitys opettajan merkittävästä roolista kieliahdistuksen lisääjänä. Tutkimuksessa opettajan valinnat tuntiaktiviteettien ja opetusmetodien kautta aiheuttivat kieliahdistusta. Sen lisäksi ahdistukseen vaikuttivat luokkatoverit ja kielilaboratorio kuuntelutehtävien tekopaikkana.
Tutkimuksessa kieliahdistuksen vaikutus osoittautui merkittäväksi kielenoppijalle. Kieliahdistus aiheutti vetäytymistä ja mykkyyttä, mutta vaikutti myös valintoihin opiskelua koskien ja kielenkäyttötilanteiden välttelyä vuosien ajan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Foreign language anxiety among English university students during English distance classes
Kiviniemi, Oona (2021)Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ... -
The dynamics of foreign versus second language development in Finnish writing
Tilma, Corinne (University of Jyväskylä, 2014) -
Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students
Rautio, Isa (2022)Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ...