dc.contributor.author | Ojansuu, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2021-06-28T13:41:50Z | |
dc.date.available | 2021-06-28T13:41:50Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76869 | |
dc.description.abstract | Kieliahdistus on yleinen ja paljon tutkittukin ilmiö, jonka vaikutukset ulottuvat laajalle. Kieliahdistuksella tarkoitetaan vieraan kielen käyttötilanteissa esiintyvää ahdistusta. Kieliahdistus käsitetään tilannesidonnaiseksi ahdistukseksi eli se esiintyy erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka ovat yleisestikin taipuvaisia hermostuneisuuteen kokevat enemmän myös kieliahdistusta. Kieliahdistusta on tutkittu paljon sen yleisyyden ja ikävien vaikutusten takia. Kieliahdistus aiheuttaa kielenoppijalle fyysisiä oireita, kuten sydämen tykytystä, hikoilua, punastelua ja tekee vaikeaksi ottaa vastaan tietoa sekä tuottaa sitä. Ilmiön vaikutus koulumaailmassa on selvä ja haitallinen. Vaikka suurin osa tutkimuksesta on keskittynyt kieliahdistukseen juuri oppituntiympäristössä, ei sen vaikutus kuitenkaan rajoitu sinne. Kieliahdistusta voi esiintyä kaikissa vieraan kielen käyttötilanteissa.
Tässä maisterintutkielmassa tutkittiin kieliahdistusta kielenoppijaelämäkerroissa. Aineistona käytettiin 20 kielenoppijaelämäkertaa, jotka on valittu KVS:n (Kansan Valistus Seura) 2001-2002 järjestämän kilpailun sadosta. Elämäkerrat kuvailevat kirjoittajiensa elämää kielenoppimiskokemusten kautta. Tutkimus pyrkii selvittämään millaisissa tilanteissa kieliahdistusta elämäkerroissa esiintyy, ja miten se vaikuttaa kielen oppimiseen ja oppijaan. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen eikä pyri yleistämään vaan nostamaan kokemuksen ainutlaatuisuutta esiin. Analyysimenetelmänä on käytetty temaattista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen perusteella vahvistuu käsitys opettajan merkittävästä roolista kieliahdistuksen lisääjänä. Tutkimuksessa opettajan valinnat tuntiaktiviteettien ja opetusmetodien kautta aiheuttivat kieliahdistusta. Sen lisäksi ahdistukseen vaikuttivat luokkatoverit ja kielilaboratorio kuuntelutehtävien tekopaikkana.
Tutkimuksessa kieliahdistuksen vaikutus osoittautui merkittäväksi kielenoppijalle. Kieliahdistus aiheutti vetäytymistä ja mykkyyttä, mutta vaikutti myös valintoihin opiskelua koskien ja kielenkäyttötilanteiden välttelyä vuosien ajan. | fi |
dc.format.extent | 58 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | foreign language anxiety | |
dc.title | Foreign language anxiety in language learning autobiographies | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106284059 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | ahdistus | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | anxiety | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | second language | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |