Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu- tutkielmassa perehdytään siihen, kuinka asiakaskokemus muodostuu festivaaliympäristössä y-sukupolven näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka asiakaskokemus muodostuu ja mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti asiakaskokemuksen muodostumiseen festivaaliympäristössä. Lisäksi selvitetään miten tapahtumakokemus muodostuu ja millä tekijöillä on vaikutusta tapahtumakokemuksen muodostumisessa. Tilastokeskuksen mukaan noin joka kolmas suomalainen vierailee vuosittain musiikkifestivaalilla ja 2010 -luvulle tultaessa festivaalien kokemuksellisuuteen on alettu kiinnittämään enemmän huomiota. Festivaaleilla kokemuksellisuus on hyvin suuressa osassa, sillä ne ovat ajallisesti ja alueellisesti rajattuja ilmiöitä. Festivaalijärjestäjien tulisikin perinteisten elementtien, kuten hinnan sijaan keskittyä enemmän asiakkaaseen ja asiakaskokemuksen luomiseen. Festivaaleista ainutlaatuisia tekevät niiden paikat ja ihmiset. Festivaalikävijä hakee festivaaleilta vastinetta pääsylipulle, kävijän näkökulmasta kokemus on tärkein hyöty ja vastine ostetulle festivaali-lipulle. Festivaaleja on tutkittu melko paljon, mutta asiakaskokemuksellisesta näkökulmasta tehty laadullinen tutkimus on rikkonaista ja harvaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusta varten haastateltiin 14 y-sukupolveen kuuluvaa henkilöä. Kriteerinä haastateltaville oli, että heidän oli täytynyt vierailla kolmella eri festivaalilla viimeisen viiden vuoden aikana. Haastatteluiden pohjalta saatu aineisto litteroitiin ja analysointiin teemoittelun ja tyypittelyn keinoin. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavat suuressa määrin festivaalikävijän oma sosiaalinen ympäristö sekä esiintyjät artistit. Näiden ydintekijöiden lisäksi asiakaskokemukseen vaikuttaa festivaalialueen palvelut ja tilannetekijät, kuten sää. Myös brändillä sekä festivaalipaikan sijainnilla koettiin olevan vaikutusta asiakas- ja tapahtumakokemuksen muodostumiselle.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29560]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä
Vähäkangas, Iida (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat merkittävimpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat hyvään asiakaskokemukseen ja kuinka asiakaskokemusta voidaan parantaa ympäristöhuoltoalan yrityksessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin ... -
Asiakaskokemuksen muodostuminen ja johtaminen B2C-verkkokaupoissa : case: aiemmissa asiakaskokemus- ja verkkokauppavertailuissa menestyneet B2C-yritykset
Kykkänen, Juuso (2016)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten aiemmissa asiakaskokemus- ja verkkokauppavertailuissa menestyneet B2C-yritykset johtavat asiakaskokemusta verkkokaupoissaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää miten nämä yritykset ... -
Asiakaskokemuksen muodostuminen chatbot-palvelussa
Koskela, Ilona (2020)Tämä pro gradu -tutkielma tutkii asiakaskokemuksen muodostumista chatbot-palvelussa kuluttajanäkökulmasta sekä sitä, mitkä ovat chatbotien yleisimpiä sudenkuoppia ja potentiaalisia mahdollisuuksia. Tutkielma pyrkii ... -
Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista
Mali, Eveliina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta omni-kanavaisessa ostoprosessissa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin. Omni-kanavainen ... -
Asiakaskokemuksen muodostuminen itsepalvelutoiminnoissa teleoperaattorialalla
Toropainen, Petteri (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli pyrkiä ymmärtämään asiakaskokemuksen muodostumista itsepalvelutoiminnoissa teleoperaattorialalla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ...