University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä

Thumbnail
View/Open
559.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vähäkangas, Iida
Date
2020
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat merkittävimpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat hyvään asiakaskokemukseen ja kuinka asiakaskokemusta voidaan parantaa ympäristöhuoltoalan yrityksessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin teoreettisena viitekehyksenä usean eri tutkijan näkökulmia. Tutkimuksen kannalta merkittävimpiä näkökulmia teoriasta löytyi yhteensä 16, joista tiivistettiin esille kolme tärkeintä pääkategoriaa. Nämä pääkategoriat ovat hyvä asiakaskokemus, yhteistyö ja vuorovaikutus sekä haasteet ja ongelmat. Näistä pääkategorioista muodostettiin tutkimuksen toteutukseen tarvittavat kysymykset, jotka esitettiin case-yrityksen asiakkaille teemahaastatteluilla. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 22 kappaletta. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jotta haastateltavista saadaan ihmisten todelliset tunteet ja kokemukset esille. Laadullisella tutkimusmenetelmällä voidaan myös varmistaa se, että haastateltavilta saadaan mahdollisimman oikeanlaista tietoa sekä kuullaan asiakkaiden omia kokemuksia asiakaskokemuksesta. Case-yrityksen asiakkaat löysivät yrityksen toiminnasta paljon hyviä tekijöitä, jotka vaikuttavat hyvään asiakaskokemukseen. Keskeisimmät tekijät, jotka vaikuttavat hyvään asiakaskokemukseen ovat asiakkaan kuunteleminen ja huomioon ottaminen, sekä asiakkaan ongelmien ratkaisu. Asiakkaat myös arvostavat, jos asiakaskokemus on joustavaa, henkilökohtaista, luotettavaa sekä asiantuntevaa. Ongelmakohdat, jotka ilmenivät haastatteluissa ovat vähäinen vuorovaikutus, kommunikoinnin puute sekä sähköpostiviestien kuittauksien puute. Nämä ongelmakohdat ovat kuitenkin sellaisia, mitkä ovat korjattavissa. Asiakaskokemusta voidaan yrityksessä parantaa keskittymällä juuri näihin yrityksen ongelmakohtiin. Jatkotutkimusehdotuksena case-yritykselle on, että samankaltaista tutkimusta voisi toteuttaa yrityksessä säännöllisesti tai syventymällä kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen sijaan rajatumpaan tutkimukseen, esimerkiksi asiakaspalveluun. ...
Keywords
palvelukokemus asiakaskokemus asiakkaat asiakaspalvelu yritykset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006184259

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista 

    Mali, Eveliina (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta omni-kanavaisessa ostoprosessissa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin. Omni-kanavainen ...
  • Asiakaskokemuksen muodostuminen chatbot-palvelussa 

    Koskela, Ilona (2020)
    Tämä pro gradu -tutkielma tutkii asiakaskokemuksen muodostumista chatbot-palvelussa kuluttajanäkökulmasta sekä sitä, mitkä ovat chatbotien yleisimpiä sudenkuoppia ja potentiaalisia mahdollisuuksia. Tutkielma pyrkii ...
  • Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä 

    Janhunen, Laura (2021)
    Tässä pro gradu- tutkielmassa perehdytään siihen, kuinka asiakaskokemus muodostuu festivaaliympäristössä y-sukupolven näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka asiakaskokemus muodostuu ja mitkä tekijät ...
  • Asiakaskokemuksen muodostuminen ja johtaminen B2C-verkkokaupoissa : case: aiemmissa asiakaskokemus- ja verkkokauppavertailuissa menestyneet B2C-yritykset 

    Kykkänen, Juuso (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten aiemmissa asiakaskokemus- ja verkkokauppavertailuissa menestyneet B2C-yritykset johtavat asiakaskokemusta verkkokaupoissaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää miten nämä yritykset ...
  • Kaikkikanavastrategia ja saumattoman monikanavaisen asiakaskokemuksen edellytykset 

    Jauhiainen, Riikka (2020)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat kaikkikanavaisen asiakaskokemuksen luomisen edellytyksiä vähittäiskaupan alan yrityksen kannalta. Kaikkikanavaisella asiakaskokemuksella tarkoitetaan saumatonta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre