Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUusitalo, Outi
dc.contributor.authorJanhunen, Laura
dc.date.accessioned2021-06-15T09:00:21Z
dc.date.available2021-06-15T09:00:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76547
dc.description.abstractTässä pro gradu- tutkielmassa perehdytään siihen, kuinka asiakaskokemus muodostuu festivaaliympäristössä y-sukupolven näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka asiakaskokemus muodostuu ja mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti asiakaskokemuksen muodostumiseen festivaaliympäristössä. Lisäksi selvitetään miten tapahtumakokemus muodostuu ja millä tekijöillä on vaikutusta tapahtumakokemuksen muodostumisessa. Tilastokeskuksen mukaan noin joka kolmas suomalainen vierailee vuosittain musiikkifestivaalilla ja 2010 -luvulle tultaessa festivaalien kokemuksellisuuteen on alettu kiinnittämään enemmän huomiota. Festivaaleilla kokemuksellisuus on hyvin suuressa osassa, sillä ne ovat ajallisesti ja alueellisesti rajattuja ilmiöitä. Festivaalijärjestäjien tulisikin perinteisten elementtien, kuten hinnan sijaan keskittyä enemmän asiakkaaseen ja asiakaskokemuksen luomiseen. Festivaaleista ainutlaatuisia tekevät niiden paikat ja ihmiset. Festivaalikävijä hakee festivaaleilta vastinetta pääsylipulle, kävijän näkökulmasta kokemus on tärkein hyöty ja vastine ostetulle festivaali-lipulle. Festivaaleja on tutkittu melko paljon, mutta asiakaskokemuksellisesta näkökulmasta tehty laadullinen tutkimus on rikkonaista ja harvaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusta varten haastateltiin 14 y-sukupolveen kuuluvaa henkilöä. Kriteerinä haastateltaville oli, että heidän oli täytynyt vierailla kolmella eri festivaalilla viimeisen viiden vuoden aikana. Haastatteluiden pohjalta saatu aineisto litteroitiin ja analysointiin teemoittelun ja tyypittelyn keinoin. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavat suuressa määrin festivaalikävijän oma sosiaalinen ympäristö sekä esiintyjät artistit. Näiden ydintekijöiden lisäksi asiakaskokemukseen vaikuttaa festivaalialueen palvelut ja tilannetekijät, kuten sää. Myös brändillä sekä festivaalipaikan sijainnilla koettiin olevan vaikutusta asiakas- ja tapahtumakokemuksen muodostumiselle.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertapahtumakokemus
dc.titleAsiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106153748
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoy-sukupolvi
dc.subject.ysoasiakaskokemus
dc.subject.ysofestivaalit
dc.subject.ysokokemuksellisuus
dc.subject.ysomusiikkijuhlat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot