University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista

Thumbnail
View/Open
2.7 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mali, Eveliina
Date
2021
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta omni-kanavaisessa ostoprosessissa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin. Omni-kanavainen palvelu on asiakaskeskeinen näkökulma myyntiin, jossa integroidut kanavat muodostavat saumattoman asiakaskokemuksen. Omni-kanavainen palveluympäristö kattaa kaikki asiakkaan ja brändin väliset kanavat ja näiden sisäiset kontaktipisteet. Kontaktipisteet voivat olla yrityksen tai asiakkaan omistamia, kumppanien toteuttamia, sosiaalisia tai ulkoisia. Kontaktipisteiden sarjasta koostuu asiakasmatka, josta puhutaan ostamisen kontekstissa usein ostoprosessina. Fenomenografinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelurunko liitettiin kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostettuun tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen omni-kanavaisesta ostoprosessista. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä 26–30-vuotiasta suomalaista nuorta aikuista, jotka olivat ostaneet vaatebrändi R-Collectionin tuotteita jostain digitaalisesta tai fyysisestä myyntikanavasta. Haastatteluissa kartoitettiin haastateltavien kokemuksia. Sisällön analyysimenetelmänä olivat teemoittelu ja narratiivinen analyysi. Tutkimuksen tulosten perusteella muodostettiin yksityiskohtainen malli omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostumisesta. Tutkimuksen tulokset tukivat näkemystä, jonka mukaan asiakaskokemus rakentuu omni-kanavaisessa palvelussa kaikissa asiakkaan ja brändin välisissä kontaktipisteissä. Lisäksi jokainen ostoprosessi ja kokemus oli yksilöllinen ja moniulotteinen kanavakäytön osalta. Asiakaskokemus muodostui subjektiivisesti. Muodostumiseen vaikutti kokemuksen ulottuvuudet ja asiakkaan odotukset. Odotukset muodostuivat sen perusteella, millaisia kokemuksia asiakkaalla oli ollut aikaisemmin tarkastelun kohteena olevasta brändistä sekä sen kilpailijoista. Haastateltavien kertomuksissa esiintyi vertailua sekä aiempiin positiivisiin että negatiivisiin kokemuksiin, jotka muodostivat yhdessä asiakkaan odotustason. Tutkimus vahvisti ajatusta, että yrityksen ulkopuoliset kanavat vaikuttavat asiakaskokemukseen. Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen ja ostoprosessin yksilöllisyyteen vaikuttivat kanavavalinnat sekä asiakkaan painottamat arvot ja ominaisuudet tuotteiden valinnassa. Tämä tutkimus täydentää tunnistettua tutkimusaukkoa omni-kanavaisen asiakkaan perspektiivistä toteutettuun asiakasmatkojen ja -kokemusten tarkasteluun. ...
Keywords
omni-kanava asiakasmatka ostoprosessi asiakkaat asiakaskokemus brändit markkinointi asiakkuus kokemukset ostokäyttäytyminen kuluttajakäyttäytyminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112216072

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23873]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät 

    Laurén, Miitta (2021)
    Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ...
  • Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä 

    Vähäkangas, Iida (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat merkittävimpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat hyvään asiakaskokemukseen ja kuinka asiakaskokemusta voidaan parantaa ympäristöhuoltoalan yrityksessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin ...
  • Asiakaskokemuksen muodostuminen chatbot-palvelussa 

    Koskela, Ilona (2020)
    Tämä pro gradu -tutkielma tutkii asiakaskokemuksen muodostumista chatbot-palvelussa kuluttajanäkökulmasta sekä sitä, mitkä ovat chatbotien yleisimpiä sudenkuoppia ja potentiaalisia mahdollisuuksia. Tutkielma pyrkii ...
  • Asiakasarvon muodostuminen digitaalisessa transformaatiossa : asiakkaiden kokemuksia palveluiden digitalisoinnista 

    Schüler, Milka (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennytään yritysten toteuttamaan digitaalisen transformaatioon asiakkaan kokeman arvon muodostumisen näkökulmasta. Yhden yrityksen digitaalisen transformaation ulottuvuuden voidaan nähdä ...
  • "Ei kukaan normaalis elämässä tuu tyrkyttää sulle, vaan sun pitää ite tehä" : vaikeita tilanteita ja kohtaamisia sosiaalityössä asiakkaiden näkökulmasta 

    Vääri, Anni (2014)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia sosiaalityön asiakkailla on saamastaan kohtelusta ja miten he kokevat oman käytöksensä vaikeissa tilanteissa vuorovaikutuksessa työntekijään. Tutkimuksessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre