University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Parkatti, Panu
Date
2021
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii lisäämään tietoa erilaisten pelien ja niiden genrejen mahdollisuuksista kielenoppimisen lähteenä muodollisen opetuksen ulkopuolella. Vaikka videopeleistä kielenoppimisen välineinä on tehty tutkimuksia, yksittäisten pelien tarjonta ei välttämättä anna realistista kokonaiskuvaa tietyn genren peleistä. Tämän takia tämä tutkimus koettaa laajentaa tietämystä siitä, millaisia kielenoppimisen alustoja erilaiset simulaatiogenren pelit voivat olla. Tavoitteena onkin selvittää, sisältääkö Animal Crossing: New Horizons -videopeli ominaisuuksia, jotka saattaisivat luoda kielenoppimiselle toimivan alustan. Tutkimus lähestyy pelin pelaamisen pohjalta muodostettujen henkilökohtaisten muistiinpanojeni ja pelistä ottamieni kuvankaappauksien muodostamaa datakokonaisuutta analysoimalla pelialustaa affordance-käsitteen (kielenoppimisen affordanssi tai mahdollisuus) ja kielitaitojen eri osa-alueiden kautta. Aineiston analyysi on laadullista ja se etenee kirjallisuudesta sovelletun analyysiproseduurin askeleita mukaillen sen sisältämiin kysymyksiin. Analyysiprosessi keskittyy pelin mekaniikkojen, narratiivien, tavoitteiden, sääntöjen, sekä pelissä kohdattavan kielen tarkastelemiseen ja pelin yleiseen arviointiin. Tutkimuksen yksi päähuomio oli, että tarkasteltu peli voi tarjota monipuolisia mahdollisuuksia kielenoppimiselle. Pelin keskeiset mekaniikat, kuten oikean ajan mukana kulkeva kello ja mahdollisuus moninpeliin internetyhteyden välityksellä avaavat mahdollisuuksia pitkäaikaiseen pelikokemukseen kohdekielellä. Pelikokemuksessa esiin nousevia teemoja, jotka saattavat tukea kielenoppimista ovat kustomointi, persoonalliset kokemukset sekä pelin asettamat pitkäaikaiset ja lyhyet tavoitteet, jotka motivoivat pelaajaa. Myös interaktiivisuus pelin hahmojen kanssa sekä narratiivien ja teemojen luoma konteksti saattaa mahdollistaa kielenoppimista pelin kautta. Tutkimuksen toinen keskeinen tulos oli, että kielitaidon osa-alueista erityisesti lukeminen ja sanasto ovat pelin tarjoamia kielenoppimisen mahdollisuuksia, sillä yksinpeli ei sisällä puhumista tai kuuntelemista. Tutkimuksen keskeiset johtopäätökset ovatkin, että Animal Crossing: New Horizons voi parhaimmillaan tarjota englantia vieraana kielenä oppiville toimivan alustan kielenoppimiselle vapaa-ajalla sen sisältämien affordanssien ja kielen osa-alueiden myötä. ...
Keywords
extramural EFL simulation informaali oppiminen videopelit englannin kieli oppiminen pelit kieli ja kielet kielen oppiminen simulaatiopelit digitaaliset pelit informal learning video games English language learning games languages language learning simulation games digital games
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106073491

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4766]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning 

    Rajala, Riku (2019)
    Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ...
  • Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning 

    Aho, Tuuli (2022)
    Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen ...
  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students? 

    Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)
    Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ...
  • Learning English through video games : Finnish learners' experiences 

    Väisänen, Ari-Pekka (2018)
    Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre