An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii lisäämään tietoa erilaisten pelien ja niiden genrejen mahdollisuuksista kielenoppimisen lähteenä muodollisen opetuksen ulkopuolella. Vaikka videopeleistä kielenoppimisen välineinä on tehty tutkimuksia, yksittäisten pelien tarjonta ei välttämättä anna realistista kokonaiskuvaa tietyn genren peleistä. Tämän takia tämä tutkimus koettaa laajentaa tietämystä siitä, millaisia kielenoppimisen alustoja erilaiset simulaatiogenren pelit voivat olla. Tavoitteena onkin selvittää, sisältääkö Animal Crossing: New Horizons -videopeli ominaisuuksia, jotka saattaisivat luoda kielenoppimiselle toimivan alustan.
Tutkimus lähestyy pelin pelaamisen pohjalta muodostettujen henkilökohtaisten muistiinpanojeni ja pelistä ottamieni kuvankaappauksien muodostamaa datakokonaisuutta analysoimalla pelialustaa affordance-käsitteen (kielenoppimisen affordanssi tai mahdollisuus) ja kielitaitojen eri osa-alueiden kautta. Aineiston analyysi on laadullista ja se etenee kirjallisuudesta sovelletun analyysiproseduurin askeleita mukaillen sen sisältämiin kysymyksiin. Analyysiprosessi keskittyy pelin mekaniikkojen, narratiivien, tavoitteiden, sääntöjen, sekä pelissä kohdattavan kielen tarkastelemiseen ja pelin yleiseen arviointiin.
Tutkimuksen yksi päähuomio oli, että tarkasteltu peli voi tarjota monipuolisia mahdollisuuksia kielenoppimiselle. Pelin keskeiset mekaniikat, kuten oikean ajan mukana kulkeva kello ja mahdollisuus moninpeliin internetyhteyden välityksellä avaavat mahdollisuuksia pitkäaikaiseen pelikokemukseen kohdekielellä. Pelikokemuksessa esiin nousevia teemoja, jotka saattavat tukea kielenoppimista ovat kustomointi, persoonalliset kokemukset sekä pelin asettamat pitkäaikaiset ja lyhyet tavoitteet, jotka motivoivat pelaajaa. Myös interaktiivisuus pelin hahmojen kanssa sekä narratiivien ja teemojen luoma konteksti saattaa mahdollistaa kielenoppimista pelin kautta. Tutkimuksen toinen keskeinen tulos oli, että kielitaidon osa-alueista erityisesti lukeminen ja sanasto ovat pelin tarjoamia kielenoppimisen mahdollisuuksia, sillä yksinpeli ei sisällä puhumista tai kuuntelemista. Tutkimuksen keskeiset johtopäätökset ovatkin, että Animal Crossing: New Horizons voi parhaimmillaan tarjota englantia vieraana kielenä oppiville toimivan alustan kielenoppimiselle vapaa-ajalla sen sisältämien affordanssien ja kielen osa-alueiden myötä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning
Rajala, Riku (2019)Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ... -
Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
Aho, Tuuli (2022)Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ... -
Video games in informal language learning : a learner perspective
Honkanen, Hanna (2024)Videopeliharrastukset ovat suuressa suosiossa kaikenikäisten kesken. Opetuksessa hyödynnetään usein opetuskäyttöön tehtyjä pelejä, kuten Kahoot!ia, mutta myös kaupallisia pelejä voidaan käyttää kielenoppimisen tukena. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.