Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen kannalta potentiaalisia alustoja, sillä ne usein sisältävät kielellisiä sisältöjä. Tutkimukseni onkin tarkoitus lisätä tietoa etenkin simulaatiokategoriaan kuuluvien pelien potentiaalista kielenoppimisessa. Tavoitteena on analysoida tarkemmin ottaen elämäsimulaatiokategoriaan kuuluvan The Sims 4- pelin ominaisuuksia ja selvittää, miten ne voisivat edistää kielenoppimista.
Tutkimuksen ainestonkeruussa pelikokemukseni pohjalta muodostunutta muistiinpanojen ja kuvankaappausten kokonaisuutta analysoidaan affordance-käsitteen (affordanssi, mahdollisuus), kielenoppimisen eri aspektien, sekä näiden kategorisoinnin kautta. Aineiston keräyksessä edetään kirjallisuudesta sovellettujen askeleiden mukaan, vastaten niiden asettamiin kysymyksiin pelin sisältöjen kautta. Tutkittavia sisältöjä ovat muun muassa pelin säännöt, mekaniikat, tarinankerronta, tavoitteet sekä vieraan kielen käyttömahdollisuudet.
Tutkimuksen keskeinen lopputulos oli, että tarkasteltava peli tarjoaa mahdollisuuden kielenoppimiseen sisältöjensä avulla. Mekaniikat kuten hahmon ja maailman kustomointi saattavat tukea kielenoppimista, samoin kuin valintojen teon luoma osallisuuden tunne, erilaiset ilmoitusponnahdusikkunat sekä kuvaukset. Myöskin pelin hahmojen kanssa käytävä vuorovaikutus sekä sisältöjen kontekstuaalinen kielellinen sisältö ovat mahdollisia kielen oppimisen edistäjiä. Toinen keskeinen lopputulos oli, että varsinkin lukeminen ja kirjoittaminen ovat kielenoppimisen aspekteja, joita pelin avulla on mahdollista kehittää. Sen sijaan kuunteleminen ja kielioppi olivat vähäpätöisessä roolissa, ja puhumista yksinpeliin ei sisälly lainkaan. Huomattavaa tutkimuksessa onkin siis se, että The Sims 4 sisältää potentiaalia luoda englantia vieraana kielenä opiskeleville alustan kielen oppimiselle ja kehittämiselle sisältämiensä affordanssien kautta.
...
Asiasanat
simulation games CALL language proficiency The Sims 4 EFL englannin kieli digitaaliset pelit videopelit kieli ja kielet tietokonepelit oppiminen kielen oppiminen opetus pelit English language digital games video games languages computer games learning language learning teaching and instruction games
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploring the potential of video games for enhancing English spoken and written communication skills
Asumus, Eetu (2023)Digitaalisten videopelien pelaaminen on yksi maailman suosituimmista harrastuksista nykyään. Kielenoppimista videopelien avulla on tutkittu runsaasti niiden tarjoamien erilaisten kielenoppimismahdollisuuksien takia. Tämä ... -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
Parkatti, Panu (2021)Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii ... -
Video games in informal language learning : a learner perspective
Honkanen, Hanna (2024)Videopeliharrastukset ovat suuressa suosiossa kaikenikäisten kesken. Opetuksessa hyödynnetään usein opetuskäyttöön tehtyjä pelejä, kuten Kahoot!ia, mutta myös kaupallisia pelejä voidaan käyttää kielenoppimisen tukena. ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.