University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning

Thumbnail
View/Open
433.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Aho, Tuuli
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen kannalta potentiaalisia alustoja, sillä ne usein sisältävät kielellisiä sisältöjä. Tutkimukseni onkin tarkoitus lisätä tietoa etenkin simulaatiokategoriaan kuuluvien pelien potentiaalista kielenoppimisessa. Tavoitteena on analysoida tarkemmin ottaen elämäsimulaatiokategoriaan kuuluvan The Sims 4- pelin ominaisuuksia ja selvittää, miten ne voisivat edistää kielenoppimista. Tutkimuksen ainestonkeruussa pelikokemukseni pohjalta muodostunutta muistiinpanojen ja kuvankaappausten kokonaisuutta analysoidaan affordance-käsitteen (affordanssi, mahdollisuus), kielenoppimisen eri aspektien, sekä näiden kategorisoinnin kautta. Aineiston keräyksessä edetään kirjallisuudesta sovellettujen askeleiden mukaan, vastaten niiden asettamiin kysymyksiin pelin sisältöjen kautta. Tutkittavia sisältöjä ovat muun muassa pelin säännöt, mekaniikat, tarinankerronta, tavoitteet sekä vieraan kielen käyttömahdollisuudet. Tutkimuksen keskeinen lopputulos oli, että tarkasteltava peli tarjoaa mahdollisuuden kielenoppimiseen sisältöjensä avulla. Mekaniikat kuten hahmon ja maailman kustomointi saattavat tukea kielenoppimista, samoin kuin valintojen teon luoma osallisuuden tunne, erilaiset ilmoitusponnahdusikkunat sekä kuvaukset. Myöskin pelin hahmojen kanssa käytävä vuorovaikutus sekä sisältöjen kontekstuaalinen kielellinen sisältö ovat mahdollisia kielen oppimisen edistäjiä. Toinen keskeinen lopputulos oli, että varsinkin lukeminen ja kirjoittaminen ovat kielenoppimisen aspekteja, joita pelin avulla on mahdollista kehittää. Sen sijaan kuunteleminen ja kielioppi olivat vähäpätöisessä roolissa, ja puhumista yksinpeliin ei sisälly lainkaan. Huomattavaa tutkimuksessa onkin siis se, että The Sims 4 sisältää potentiaalia luoda englantia vieraana kielenä opiskeleville alustan kielen oppimiselle ja kehittämiselle sisältämiensä affordanssien kautta. ...
Keywords
simulation games CALL language proficiency The Sims 4 EFL englannin kieli digitaaliset pelit videopelit kieli ja kielet tietokonepelit oppiminen kielen oppiminen opetus pelit English language digital games video games languages computer games learning language learning teaching and instruction games
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205272944

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives 

    Liu, Qirui (2019)
    This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ...
  • An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context 

    Parkatti, Panu (2021)
    Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii ...
  • English pronunciation teaching in Finland 

    Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules 

    Christou, Andria (2020)
    Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ...
  • Secondary school students' views of video games' effect on language learning 

    Autio, Petri (2018)
    Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre