Video games in informal language learning : a learner perspective
Videopeliharrastukset ovat suuressa suosiossa kaikenikäisten kesken. Opetuksessa hyödynnetään
usein opetuskäyttöön tehtyjä pelejä, kuten Kahoot!ia, mutta myös kaupallisia pelejä voidaan
käyttää kielenoppimisen tukena. Videopelien on tutkittu auttavan kielenoppimisessa
informaalisti, eli koulun ulkopuolella, esimerkiksi lisäämällä motivaatiota oppia.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää videopelien käytön mahdollisuuksista kielenopetuksessa ja
-oppimisessa. Tutkimusta varten koehenkilöt pelasivat viihteellistä digitaalista Blather ’Round -
peliä, joka on yksi Jackbox Party Pack 7 peleistä, ja vastasivat haastattelukysymyksiin
pelikokemuksen pohjalta.
Tutkimukseen osallistui 6 yliopisto-opiskelijaa. Tutkimuksen analyysi suoritettiin laadullisen
sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimukseen osallistujien mukaan peliä voisi mahdollisesti
käyttää kielenoppimisen apuna esimerkiksi hauskana osana opetusta ja oppituntia esimerkiksi
yläkouluikäisille.
Asiasanat
computer-assisted language learning digital game-based learning informaali oppiminen kielen oppiminen videopelit digitaaliset pelit englannin kieli oppiminen tietokoneavusteinen oppiminen kieli ja kielet informal learning language learning video games digital games English language learning computer-assisted learning languages
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning English through video games : Finnish learners' experiences
Väisänen, Ari-Pekka (2018)Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ... -
Learning to read for the first time as adult immigrants in Finland : Reviewing pertinent research of low-literate or non-literate learners’ literacy acquisition and computer-assisted literacy training
Malessa, Eva (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)Against the backdrop of increasing global humanitarian migration to highly literate countries and the resulting necessity and challenge to provide language and literacy education to non-literate or low-literate adult second ... -
How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
Parkatti, Panu (2021)Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.