Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeppänen, Sirpa
dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.authorParkatti, Panu
dc.date.accessioned2021-06-07T06:09:47Z
dc.date.available2021-06-07T06:09:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76274
dc.description.abstractVideopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii lisäämään tietoa erilaisten pelien ja niiden genrejen mahdollisuuksista kielenoppimisen lähteenä muodollisen opetuksen ulkopuolella. Vaikka videopeleistä kielenoppimisen välineinä on tehty tutkimuksia, yksittäisten pelien tarjonta ei välttämättä anna realistista kokonaiskuvaa tietyn genren peleistä. Tämän takia tämä tutkimus koettaa laajentaa tietämystä siitä, millaisia kielenoppimisen alustoja erilaiset simulaatiogenren pelit voivat olla. Tavoitteena onkin selvittää, sisältääkö Animal Crossing: New Horizons -videopeli ominaisuuksia, jotka saattaisivat luoda kielenoppimiselle toimivan alustan. Tutkimus lähestyy pelin pelaamisen pohjalta muodostettujen henkilökohtaisten muistiinpanojeni ja pelistä ottamieni kuvankaappauksien muodostamaa datakokonaisuutta analysoimalla pelialustaa affordance-käsitteen (kielenoppimisen affordanssi tai mahdollisuus) ja kielitaitojen eri osa-alueiden kautta. Aineiston analyysi on laadullista ja se etenee kirjallisuudesta sovelletun analyysiproseduurin askeleita mukaillen sen sisältämiin kysymyksiin. Analyysiprosessi keskittyy pelin mekaniikkojen, narratiivien, tavoitteiden, sääntöjen, sekä pelissä kohdattavan kielen tarkastelemiseen ja pelin yleiseen arviointiin. Tutkimuksen yksi päähuomio oli, että tarkasteltu peli voi tarjota monipuolisia mahdollisuuksia kielenoppimiselle. Pelin keskeiset mekaniikat, kuten oikean ajan mukana kulkeva kello ja mahdollisuus moninpeliin internetyhteyden välityksellä avaavat mahdollisuuksia pitkäaikaiseen pelikokemukseen kohdekielellä. Pelikokemuksessa esiin nousevia teemoja, jotka saattavat tukea kielenoppimista ovat kustomointi, persoonalliset kokemukset sekä pelin asettamat pitkäaikaiset ja lyhyet tavoitteet, jotka motivoivat pelaajaa. Myös interaktiivisuus pelin hahmojen kanssa sekä narratiivien ja teemojen luoma konteksti saattaa mahdollistaa kielenoppimista pelin kautta. Tutkimuksen toinen keskeinen tulos oli, että kielitaidon osa-alueista erityisesti lukeminen ja sanasto ovat pelin tarjoamia kielenoppimisen mahdollisuuksia, sillä yksinpeli ei sisällä puhumista tai kuuntelemista. Tutkimuksen keskeiset johtopäätökset ovatkin, että Animal Crossing: New Horizons voi parhaimmillaan tarjota englantia vieraana kielenä oppiville toimivan alustan kielenoppimiselle vapaa-ajalla sen sisältämien affordanssien ja kielen osa-alueiden myötä.fi
dc.format.extent36
dc.language.isoen
dc.subject.otherextramural
dc.subject.otherEFL
dc.subject.othersimulation
dc.titleAn analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106073491
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysosimulaatiopelit
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysoinformal learning
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysogames
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysosimulation games
dc.subject.ysodigital games


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot