An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context

Abstract
Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii lisäämään tietoa erilaisten pelien ja niiden genrejen mahdollisuuksista kielenoppimisen lähteenä muodollisen opetuksen ulkopuolella. Vaikka videopeleistä kielenoppimisen välineinä on tehty tutkimuksia, yksittäisten pelien tarjonta ei välttämättä anna realistista kokonaiskuvaa tietyn genren peleistä. Tämän takia tämä tutkimus koettaa laajentaa tietämystä siitä, millaisia kielenoppimisen alustoja erilaiset simulaatiogenren pelit voivat olla. Tavoitteena onkin selvittää, sisältääkö Animal Crossing: New Horizons -videopeli ominaisuuksia, jotka saattaisivat luoda kielenoppimiselle toimivan alustan. Tutkimus lähestyy pelin pelaamisen pohjalta muodostettujen henkilökohtaisten muistiinpanojeni ja pelistä ottamieni kuvankaappauksien muodostamaa datakokonaisuutta analysoimalla pelialustaa affordance-käsitteen (kielenoppimisen affordanssi tai mahdollisuus) ja kielitaitojen eri osa-alueiden kautta. Aineiston analyysi on laadullista ja se etenee kirjallisuudesta sovelletun analyysiproseduurin askeleita mukaillen sen sisältämiin kysymyksiin. Analyysiprosessi keskittyy pelin mekaniikkojen, narratiivien, tavoitteiden, sääntöjen, sekä pelissä kohdattavan kielen tarkastelemiseen ja pelin yleiseen arviointiin. Tutkimuksen yksi päähuomio oli, että tarkasteltu peli voi tarjota monipuolisia mahdollisuuksia kielenoppimiselle. Pelin keskeiset mekaniikat, kuten oikean ajan mukana kulkeva kello ja mahdollisuus moninpeliin internetyhteyden välityksellä avaavat mahdollisuuksia pitkäaikaiseen pelikokemukseen kohdekielellä. Pelikokemuksessa esiin nousevia teemoja, jotka saattavat tukea kielenoppimista ovat kustomointi, persoonalliset kokemukset sekä pelin asettamat pitkäaikaiset ja lyhyet tavoitteet, jotka motivoivat pelaajaa. Myös interaktiivisuus pelin hahmojen kanssa sekä narratiivien ja teemojen luoma konteksti saattaa mahdollistaa kielenoppimista pelin kautta. Tutkimuksen toinen keskeinen tulos oli, että kielitaidon osa-alueista erityisesti lukeminen ja sanasto ovat pelin tarjoamia kielenoppimisen mahdollisuuksia, sillä yksinpeli ei sisällä puhumista tai kuuntelemista. Tutkimuksen keskeiset johtopäätökset ovatkin, että Animal Crossing: New Horizons voi parhaimmillaan tarjota englantia vieraana kielenä oppiville toimivan alustan kielenoppimiselle vapaa-ajalla sen sisältämien affordanssien ja kielen osa-alueiden myötä.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106073491Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share