How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä aina toteudu formaalissa opetuksessa riittävällä tasolla. Videopelit ovat tällaiselle kielenoppimiselle erittäin monipuolinen ja otollinen alusta, ja niiden suosio on ollut valtavassa nousussa jo pitkään. MMORPG:t (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) ovat suosittuja verkkopelejä, joissa tuhannet pelaajat voivat vuorovaikuttaa keskenään eri tavoilla ja täten potentiaalisesti oppia englantia hyvinkin tehokkaasti.
Tämä tutkimus pyrki selvittämään, millaisiin kielenkäyttötilanteisiin suomalaiset opiskelijat ajautuvat MMORPG:itä pelatessaan. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nämä kielenkäyttötilanteet johtavat kielenoppimiseen ja millaisena alustana suomalaiset opiskelijat itse näkevät MMORPG:t englannin oppimiselle.
Aineisto kerättiin päiväkirjan muodossa, koska päiväkirja aineistonkeruumenetelmänä mahdollisti tähän tarkoitukseen riittävän laajan ja yksityiskohtaisen datan koonnin. Tutkimuksen viisi osallistujaa suorittivat seitsemän vähintään tunnin mittaista pelikertaa, sekä vastasivat muutamiin avoimiin kysymyksiin MMORPG:ien ja kielenoppimisen välisestä suhteesta omien kokemustensa pohjalta.
Tutkimustulokset analysoitiin kvalitatiivisia metodeja hyödyntäen. Tutkimushenkilöt kokivat, että MMORPG:t edesauttavat kielenoppimista etenkin motivaation ja toiston kautta. He olivat yhtä mieltä siitä, että MMORPG:t ovat muutamasta vähäisestä heikkoudestaan huolimatta englannin oppimiseen soveltuvia alustoja. Kaiken kaikkiaan tuloksista kävi ilmi, että MMORPG:t ovat potentiaalisesti hyvinkin rikas kielenoppimisen resurssi, joiden koko potentiaalia ei ole vielä täysin kyetty valjastamaan.
...
Asiasanat
language proficiency language input MMORPG second language acquisition informaali oppiminen oppiminen kielen oppiminen englannin kieli digitaaliset pelit pelaaminen videopelit kieli ja kielet leikit pelit vuorovaikutus informal learning learning language learning English language digital games playing (games and sports) video games languages plays and games games interaction
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive
Härmälä, Jesse (2020)Videopelit ovat ilmiönä alati kasvava ja ne vetävät puoleensa yhä laajempaa ja monimuotoisempaa yleisöä. Tarjolla on laaja valikoima erityyppisiä pelejä, jotka vaativat jokainen omanlaistaan kommunikaatio-osaamista. ... -
Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
Aho, Tuuli (2022)Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen ... -
Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning
Rajala, Riku (2019)Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ... -
Learning English through video games : Finnish learners' experiences
Väisänen, Ari-Pekka (2018)Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.