University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?

Thumbnail
View/Open
901.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Autio, Petri |
Takamaa, Jesse
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä aina toteudu formaalissa opetuksessa riittävällä tasolla. Videopelit ovat tällaiselle kielenoppimiselle erittäin monipuolinen ja otollinen alusta, ja niiden suosio on ollut valtavassa nousussa jo pitkään. MMORPG:t (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) ovat suosittuja verkkopelejä, joissa tuhannet pelaajat voivat vuorovaikuttaa keskenään eri tavoilla ja täten potentiaalisesti oppia englantia hyvinkin tehokkaasti. Tämä tutkimus pyrki selvittämään, millaisiin kielenkäyttötilanteisiin suomalaiset opiskelijat ajautuvat MMORPG:itä pelatessaan. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nämä kielenkäyttötilanteet johtavat kielenoppimiseen ja millaisena alustana suomalaiset opiskelijat itse näkevät MMORPG:t englannin oppimiselle. Aineisto kerättiin päiväkirjan muodossa, koska päiväkirja aineistonkeruumenetelmänä mahdollisti tähän tarkoitukseen riittävän laajan ja yksityiskohtaisen datan koonnin. Tutkimuksen viisi osallistujaa suorittivat seitsemän vähintään tunnin mittaista pelikertaa, sekä vastasivat muutamiin avoimiin kysymyksiin MMORPG:ien ja kielenoppimisen välisestä suhteesta omien kokemustensa pohjalta. Tutkimustulokset analysoitiin kvalitatiivisia metodeja hyödyntäen. Tutkimushenkilöt kokivat, että MMORPG:t edesauttavat kielenoppimista etenkin motivaation ja toiston kautta. He olivat yhtä mieltä siitä, että MMORPG:t ovat muutamasta vähäisestä heikkoudestaan huolimatta englannin oppimiseen soveltuvia alustoja. Kaiken kaikkiaan tuloksista kävi ilmi, että MMORPG:t ovat potentiaalisesti hyvinkin rikas kielenoppimisen resurssi, joiden koko potentiaalia ei ole vielä täysin kyetty valjastamaan. ...
Keywords
language proficiency language input MMORPG second language acquisition informaali oppiminen oppiminen kielen oppiminen englannin kieli digitaaliset pelit pelaaminen videopelit kieli ja kielet leikit pelit vuorovaikutus informal learning learning language learning English language digital games playing (games and sports) video games languages plays and games games interaction
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006053989

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning 

    Rajala, Riku (2019)
    Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ...
  • The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive 

    Härmälä, Jesse (2020)
    Videopelit ovat ilmiönä alati kasvava ja ne vetävät puoleensa yhä laajempaa ja monimuotoisempaa yleisöä. Tarjolla on laaja valikoima erityyppisiä pelejä, jotka vaativat jokainen omanlaistaan kommunikaatio-osaamista. ...
  • Learning English through video games : Finnish learners' experiences 

    Väisänen, Ari-Pekka (2018)
    Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ...
  • Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency 

    Hemminki, Aleksi (2021)
    Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre