Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
Ukkonen-Mikkola, T., Yliniemi, R., & Wallin, O. (2020). Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?. Työelämän tutkimus, 18(4), 323-339. https://doi.org/10.37455/tt.89217
Published in
Työelämän tutkimusDate
2020Copyright
© 2020 Työelämän tutkimus
Varhaiskasvatus, kuten kasvatustyö ja työelämä laajemminkin, on murroksessa. Varhaiskasvatuksen piirissä työn haasteisiin pyritään vastaamaan lisäämällä korkeakoulutettujen työntekijöiden määrää lapsiryhmissä sekä selkiyttämällä eri ammattiryhmien asiantuntijuutta. Laadullisen toimintatutkimuksemme tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön asiantuntijuuden muutokselle tuottamia merkityksiä sekä tunnistaa eri ammattiryhmien asiantuntijuutta uutta henkilöstörakennetta pilotoivissa tiimeissä. Tutkimuksen aineisto koostui henkilöstön päiväkirjoista, kehittämissuunnitelmista sekä ryhmähaastatteluista. Aineiston analyysissa hyödynsimme diskurssianalyysia. Tunnistimme kolme asiantuntijuuden muutokseen liittyvää diskurssia: voimattomuuden, kehittämisen ja lapsen edun diskurssit. Lisäksi opettajat positioituivat vastuuseen tiimin pedagogisesta toiminnasta ja lapsen oppimisen edistämisestä. Opettajiin verrattuna sosionomien positio rakentui enemmän jaettuun vastuuseen tiimin toiminnasta. Lisäksi sosionomien asiantuntijuus kohdistui lapsen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja eduista huolehtimiseen. Kolmas ammattiryhmä, lastenhoitajat, positioivat itsensä tiimin jäsenyyteen, ja heidän asiantuntijuutensa rakentui lasten hoidosta ja huolenpidosta.
...
Early childhood education (ECE) is changing in terms of both educational work and work-ing life. In ECE, the increased number of high-er educated professionals and the clarification of professional expertise have been solutions to face the new challenges. This qualitative re-search investigated the expertise and the pro-cess of change in expertise of early childhood professionals. The data consist of diaries, de-velopment plans, and group interviews, and we used discourse analysis as our analytical tool. Three discourses were detected related to the process of change, namely the discourses of pow-erlessness, development, and the best in-terest of the child. Teachers positioned them-selves as being in charge of the team’s peda-gogical activities and holding responsibility for promoting the children’s learning. The position of those with a bachelor’s degree in social ser-vices was constructed through the shared re-sponsibility of the team, and their expertise fo-cused on the well-being of the children. Child carers positioned themselves mainly through their participation in the team, with childcare being their expertise.
...
Publisher
Tampereen yliopistoISSN Search the Publication Forum
0788-091XKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47649967
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
Lehmonen, Soile; Viitanen, Maarit (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten ... -
Constructing Closeness in Educational Collaboration in Extended Hours ECEC
Peltoperä, Kaisu; Rautamies, Erja; Lang, Sarah N. (Springer, 2024)Although quality early childhood education and care (ECEC) and strong collaborations between families and ECEC educators are important for all children, they may be particularly important for children and families who ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Eskelinen, Tiia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalinen osaaminen
Seppänen, Katariina (2022)Kandidaatintutkielmani käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden digitaalista osaamista. Varhaiskasvatuksen henkilöstö on murroksen edessä, koska digitaalista osaamista on pyritty vahvistamaan varhaiskasvatuksessa ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
Hyvärinen, Saija; Rautjoki, Riikka (2024)Määrällisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää kasvattajien myönteisiä ja kielteisiä tunteita sekä myönteistä ja kielteistä suhtautumista lapsiryhmään. Tutkimuksessamme kuvaamme myös, kuinka myönteisiksi ja ...