dc.contributor.author | Ukkonen-Mikkola, Tuulikki | |
dc.contributor.author | Yliniemi, Raija | |
dc.contributor.author | Wallin, Outi | |
dc.date.accessioned | 2021-01-20T11:28:15Z | |
dc.date.available | 2021-01-20T11:28:15Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Ukkonen-Mikkola, T., Yliniemi, R., & Wallin, O. (2020). Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?. <i>Työelämän tutkimus</i>, <i>18</i>(4), 323-339. <a href="https://doi.org/10.37455/tt.89217" target="_blank">https://doi.org/10.37455/tt.89217</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_47649967 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73697 | |
dc.description.abstract | Varhaiskasvatus, kuten kasvatustyö ja työelämä laajemminkin, on murroksessa. Varhaiskasvatuksen piirissä työn haasteisiin pyritään vastaamaan lisäämällä korkeakoulutettujen työntekijöiden määrää lapsiryhmissä sekä selkiyttämällä eri ammattiryhmien asiantuntijuutta. Laadullisen toimintatutkimuksemme tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön asiantuntijuuden muutokselle tuottamia merkityksiä sekä tunnistaa eri ammattiryhmien asiantuntijuutta uutta henkilöstörakennetta pilotoivissa tiimeissä. Tutkimuksen aineisto koostui henkilöstön päiväkirjoista, kehittämissuunnitelmista sekä ryhmähaastatteluista. Aineiston analyysissa hyödynsimme diskurssianalyysia. Tunnistimme kolme asiantuntijuuden muutokseen liittyvää diskurssia: voimattomuuden, kehittämisen ja lapsen edun diskurssit. Lisäksi opettajat positioituivat vastuuseen tiimin pedagogisesta toiminnasta ja lapsen oppimisen edistämisestä. Opettajiin verrattuna sosionomien positio rakentui enemmän jaettuun vastuuseen tiimin toiminnasta. Lisäksi sosionomien asiantuntijuus kohdistui lapsen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja eduista huolehtimiseen. Kolmas ammattiryhmä, lastenhoitajat, positioivat itsensä tiimin jäsenyyteen, ja heidän asiantuntijuutensa rakentui lasten hoidosta ja huolenpidosta. | fi |
dc.description.abstract | Early childhood education (ECE) is changing in terms of both educational work and work-ing life. In ECE, the increased number of high-er educated professionals and the clarification of professional expertise have been solutions to face the new challenges. This qualitative re-search investigated the expertise and the pro-cess of change in expertise of early childhood professionals. The data consist of diaries, de-velopment plans, and group interviews, and we used discourse analysis as our analytical tool. Three discourses were detected related to the process of change, namely the discourses of pow-erlessness, development, and the best in-terest of the child. Teachers positioned them-selves as being in charge of the team’s peda-gogical activities and holding responsibility for promoting the children’s learning. The position of those with a bachelor’s degree in social ser-vices was constructed through the shared re-sponsibility of the team, and their expertise fo-cused on the well-being of the children. Child carers positioned themselves mainly through their participation in the team, with childcare being their expertise. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | Työelämän tutkimus | |
dc.rights | CC BY-NC-ND 4.0 | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus? | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202101201166 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 323-339 | |
dc.relation.issn | 0788-091X | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 18 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2020 Työelämän tutkimus | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | muutos | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | henkilöstö | |
dc.subject.yso | sosionomit | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | lastenhoitajat | |
dc.subject.yso | kasvatusala | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15085 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p277 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4190 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14967 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16262 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7829 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16311 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21393 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4918 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.37455/tt.89217 | |
dc.type.okm | A1 | |