Varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalinen osaaminen
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kandidaatintutkielmani käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden digitaalista osaamista. Varhaiskasvatuksen henkilöstö on murroksen edessä, koska digitaalista osaamista on pyritty vahvistamaan varhaiskasvatuksessa yhteiskuntamme digitalisoitumisen myötä. Digitaalinen osaaminen on tullut uudistuneen termin myötä perusteasiakirjaan velvoittavana. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalista osaamista. Tarkoituksena oli myös pohtia varhaiskasvatuksen työntekijöiden asenteita digitaalisuutta kohtaan sekä tarkastella varhaiskasvatuksen työntekijöiden mahdollisuuksia kehittää digitaalisia taitoja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kesäkuussa 2022 haastattelemalla yhden kaupungin alueelta varhaiskasvatuksen digivastaavia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen digivastaavaa. Kerättyä aineistoa analysoin hyödyntämällä aineistolähtöistä analyysimenetelmää.
Tämän tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstö tarvitsee lisäkoulutusta kehittääkseen digitaalisia taitojaan. Haasteena digitaaliselle osaamiselle nousivat ikä, resurssipula ja henkilöstön asenteet digitaalisuutta kohtaan. Tutkimustulosten myötä digitaalinen osaaminen varhaiskasvatuksessa on ollut samojen haasteiden edessä jo useiden vuosien ajan, joten tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, onko aiempiin tutkimustuloksiin tullut muutosta. Digitaalisen osaamisen jatkuva kehittäminen on tärkeää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Eskelinen, Tiia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
Hyvärinen, Saija; Rautjoki, Riikka (2024)Määrällisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää kasvattajien myönteisiä ja kielteisiä tunteita sekä myönteistä ja kielteistä suhtautumista lapsiryhmään. Tutkimuksessamme kuvaamme myös, kuinka myönteisiksi ja ... -
Digiloikka yhdessä yössä : digitaitojen kehittyminen, asennemuutos ja teknostressi
Aalto, Jutta (2022)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia Jyväskylän yliopiston henkilökunnan digitaitoja, asennetta digitaalisuutta kohtaan sekä koettua teknostressiä ennen koronapandemiaa (keväällä 2020) ja sen ensimmäisen aallon aikana ... -
Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan
Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen
Markkanen, Minna; Rintakumpu, Maiju (2024)Pro gradun tavoitteena oli selvittää, millaista on varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen, millaista sen tulisi olla tulevaisuuden digitaalisen osaamisen näkökulmasta sekä millaiset taustatekijät vaikuttavat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.