Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
Päivämäärä
2024Määrällisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää kasvattajien myönteisiä
ja kielteisiä tunteita sekä myönteistä ja kielteistä suhtautumista lapsiryhmään.
Tutkimuksessamme kuvaamme myös, kuinka myönteisiksi ja kielteisiksi
kasvattajat arvioivat lapsiryhmän ilmapiirin lasten välisissä suhteissa. Lisäksi
tutkimuksessamme tutkittiin, onko varhaiskasvatuksen lastenhoitajien ja
opettajien arvioiden välillä eroja.
Tutkimuksen aineistona käytämme Jyväskylän yliopiston TUIKKU-
tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -hankkeessa vuonna 2022
kerättyä varhaiskasvatuksen työntekijöiden (N=69) päiväkirja-aineistoa.
TUIKKU-hanke on opetus ja kulttuuriministeriön rahoittama.
Aineiston analyysissa hyödynnettiin keskiarvosummamuuttujia, Mann-
Whitney U-testiä sekä Spearmanin korrelaatiokerrointa. Tutkimuksen tulokset
osoittavat, että kasvattajien arviot niin tunteistaan, suhtautumisestaan kuin
lapsiryhmän ilmapiiristä olivat enemmän myönteisiä kuin kielteisiä. Opettajien
ja lastenhoitajien arvioiden välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja.
Tutkimuksemme perusteella tunteiden ja ilmapiirin välillä on yhteyttä.
Myönteisiä tunteita kokiessaan kasvattajat myös suhtautuivat myönteisemmin
ryhmän lapsiin, vastaavasti kielteisiä tunteita kokiessaan kasvattajat
suhtautuivat lapsiryhmään etäisesti ja turhautuneesti sekä arvioivat lasten
välisten suhteiden ilmapiiriä kielteisemmin. Johtopäätöksenä voidaan todeta,
että kasvattajan myönteisellä vuorovaikutuksella on merkitystä lapsen
hyvinvoinnille ja oppimiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia ruokailutilanteesta
Ottela, Sara (2023)Varhaiskasvatuksen ruokailutilanne on oleellinen osa henkilöstön toteuttamaa päivittäistä pedagogiikkaa, jossa lapsille tarjotaan mahdollisuus säännölliseen ateriarytmiin. Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa ruokailutilanteen ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
"Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta
Laitalainen, Sari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.