University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle

Thumbnail
View/Open
491.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Eskelinen, Tiia
Date
2023
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa päiväkodissa työskenteleviä sijaisia ja varahenkilöitä. Tavoitteena oli kuulla varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja saada käsitys siitä, miten sijaiset ja varahenkilöt vaikuttavat pedagogiseen toimintaan ja kuinka heidät huomioidaan päiväkodin pedagogisen toiminnan suunnittelussa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusote hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin haastatellen yksitellen viittä (5) varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin teemoitellen ja tuloksista erottui yhteensä seitsemän pääteemaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sijaiset ja varahenkilöt huomioidaan pedagogisessa toiminnassa ja suunnittelussa. Sijaisten ja varahenkilöiden työskentelyä tukee hyvä perehdytys päiväkodin toimintakulttuuriin eri materiaalien sekä pedagogisten suunnitelmien avulla. Tarvittaessa pedagogista toimintaa muokataan tai se siirretään toiseen ajankohtaan. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sijaiset ja varahenkilöt koetaan tärkeäksi osaksi päiväkodin henkilöstöä ja heidät tarvitaan ja halutaan töihin lapsiryhmään. Varahenkilöitä ja etenkin sijaisia huomioidaan yhä enemmän pedagogisessa suunnittelussa ja sijaisten ideat ja huomiot koetaan arvokkaiksi. Sijaiset ja varahenkilöt koetaan osaksi kasvattajatiimiä. ...
Keywords
pedagoginen suunnittelu pedagoginen toiminta vaihtuva henkilöstö varhaiskasvatus pedagogiikka varhaiskasvatuksen opettajat sijaiset henkilöstö suunnittelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305253227

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa 

    Purola, Anniina (2022)
    Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta 

    Rantonen, Eveliina (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan 

    Hakala, Miia (2022)
    Pedagogiikka on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa sekä varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten näkökulmien kautta varhaiskasvatuksen pedagogiikka määrittyi ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä 

    Jokela, Tessa (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja ...
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia ruokailutilanteesta 

    Ottela, Sara (2023)
    Varhaiskasvatuksen ruokailutilanne on oleellinen osa henkilöstön toteuttamaa päivittäistä pedagogiikkaa, jossa lapsille tarjotaan mahdollisuus säännölliseen ateriarytmiin. Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa ruokailutilanteen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre