Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle

Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa päiväkodissa työskenteleviä sijaisia ja varahenkilöitä. Tavoitteena oli kuulla varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja saada käsitys siitä, miten sijaiset ja varahenkilöt vaikuttavat pedagogiseen toimintaan ja kuinka heidät huomioidaan päiväkodin pedagogisen toiminnan suunnittelussa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusote hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin haastatellen yksitellen viittä (5) varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin teemoitellen ja tuloksista erottui yhteensä seitsemän pääteemaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sijaiset ja varahenkilöt huomioidaan pedagogisessa toiminnassa ja suunnittelussa. Sijaisten ja varahenkilöiden työskentelyä tukee hyvä perehdytys päiväkodin toimintakulttuuriin eri materiaalien sekä pedagogisten suunnitelmien avulla. Tarvittaessa pedagogista toimintaa muokataan tai se siirretään toiseen ajankohtaan. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sijaiset ja varahenkilöt koetaan tärkeäksi osaksi päiväkodin henkilöstöä ja heidät tarvitaan ja halutaan töihin lapsiryhmään. Varahenkilöitä ja etenkin sijaisia huomioidaan yhä enemmän pedagogisessa suunnittelussa ja sijaisten ideat ja huomiot koetaan arvokkaiksi. Sijaiset ja varahenkilöt koetaan osaksi kasvattajatiimiä.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305253227Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share