University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta

Thumbnail
View/Open
532.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lehmonen, Soile |
Viitanen, Maarit
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten vahvuudet sekä mielenkiinnon kohteet huomioiden. Kiinnostuksen kohteena oli pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteutus sekä vuorohoidon pedagogiikkaan liittyvät erityispiirteet. Lisäksi tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita varhaiskasvatuksen opettajien työajoista sekä siitä, miten vuorohoidon pedagogiikkaa voitaisiin henkilöstön näkökulmasta kehittää toimivammaksi. Tutkimuksen toteuttamistapa oli laadullinen. Aineisto kerättiin kertaluontoisena Webropol-kyselynä viidestä vuorohoitoyksiköstä eri puolilta Suomea. Kyselyyn vastasi 15 vuorohoidon työntekijää. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat työskentelivät pääosin arkisin kahdessa vuorossa ja lastenhoitajat tekivät kolmivuorotyötä. Toiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat varhaiskasvatuksen opettajat paikalla ollessaan ja lastenhoitajilla oli vastuu sunnuntaisin ja juhlapyhinä. Vuorohoidon erityispiirteinä oli nähtävissä ryhmien yhdistäminen, kodinomaisuus, lasten mielenkiinnonkohteista lähtevä ja osallisuutta lisäävä toiminta, “arjen askareet”, kuten ruokailujen valmistelut ja siivoukset. Tutkimuksessa havaittiin suunnitellun ja spontaanin toiminnan dikotomisuus. Vuorohoidon kehittämisessä korostuivat sekä rakenne- että prosessitekijät. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että henkilöstön suunnittelema toiminta ja lasten osallisuus kulkevat vuorohoidon arjessa käsi kädessä. ...
Keywords
erityispiirteet kehittäminen vuorohoito varhaiskasvatus pedagogiikka päiväkodit päivähoito varhaiskasvatuksen opettajat lastenhoitajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202110155258

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Karuselli pyörii, lapset siinä hyörii" : tutkimus vuorohoidon arjesta henkilöstön näkökulmasta tarkasteltuna 

    Palviainen, Tiina (2007)
  • Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina 

    Salminen, Soile (2020)
    Pedagogiikan merkitys varhaiskasvatuksessa on vuonna 2018 uudistetun varhaiskasvatuslain myötä lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen lastenhoitajien pedagogisen toiminnan toteuttamiseen ...
  • Vuorohoitopedagogiikkaa tutkimassa : vuorohoidon pedagoginen konteksti lapsen turvallisuuden tunteen näkökulmasta 

    Järvelä, Kaisa (2016)
    Työn epäsäännöllistyminen sekä yhteiskunnan muuttuminen 24/7 taloudeksi vaikuttaa myös lapsiin sekä lastenhoitojärjestelyihin. Vuorohoidon yleistyminen sekä sen erityislaatuisuudelle havahtuminen ovat tuoneet tarpeen myös ...
  • Vuorohoidon työntekijöiden työhyvinvointi 24/7 -yhteiskunnassa 

    Savolainen, Iina (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella työhyvinvointia, siihen vai- kuttavia työn piirteitä, sekä säännöllistä päivätyötä ja epätyypillistä työaikaa tekevien työntekijöiden työhyvinvoinnin eroja ...
  • Päivähoidosta varhaiskasvatukseen : pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa 

    Ranta, Samuli; Sajaniemi, Nina; Eskelinen, Mervi; Lämsä, Tiina (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)
    Suomessa päivähoidon ja varhaiskasvatuksen vaikuttavuuden yhtenä mittarina on ollut koulussa tai työelämässä menestyminen. Päivähoidolle ja varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat aina tavalla tai toisella liittyneet ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre